
Len 37 percent tovaru, vystaveného v regáloch maloobchodných sietí s potravinami, má slovenský pôvod. Je to pokles o dve percentá oproti minulému roku. Najvyšší percentuálny podiel domácich výrobkov má Coop Jednota (57 %) a CBA (49 %), najmenej naopak Lidl (13 %). Ako sa ďalej zistilo v tohtoročnom prieskume spoločnosti GfK, ktorá v dňoch 31. mája až 28. júna skúmala 360 obchodov siedmich maloobchodných reťazcov, absolútny počet vystavení v sledovaných 32 kategóriách (vrátane 92 podkategórií) klesol z 2 363 na 2 191, čo znamená pokles až o 7,2 percenta.
Prieskum si nechal spraviť nemecký reťazec Kaufland. Práve v ňom a v britskom Tescu sa nachádza aj najviac vystavených slovenských výrobkov. Tie dosahujú viac ako dvojnásobné počty vystavenia domácich produktov v porovnaní s priemerom v ostatných obchodoch. V predajniach Kaufland počet slovenských výrobkov oproti minulému roku stúpol, a to o 133 na aktuálnych 5 443 vystavení slovenských výrobkov. Naopak najmenej vystavených slovenských výrobkov sa nachádza v Coop Jednote (906) a v Lidli (549).
„Dbáme na podporu slovenských výrobcov, napríklad aj cez náš projekt s lokálnymi dodávateľmi,“ povedal Richard Bendík, riaditeľ nákupu Kauflandu. Ten je prvý maloobchodný reťazec, ktorý sa s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v apríli tohto roku dohodol na tom, že zvýší podiel miestnych potravín vo svojich obchodoch. Miestni výrobcovia budú môcť v prípade záujmu dodávať potraviny pravidelne priamo do maloobchodných predajní konkrétneho reťazca, a to do vzdialenosti 50 kilometrov od miesta ich výroby. „Aktuálne čísla prieskumu jasne potvrdzujú našu snahu o podporu slovenských výrobkov,“ uviedol hovorca Kauflandu Martin Gärtner.
Podiel vystavených domácich potravín je do výraznej miery ovplyvnený aj veľkosťou predajní, ktoré majú jednotlivé reťazce. „Nie je teda korektné porovnávať maloformátové predajne a veľké supermarkety, ktoré sa výrazne rozlišujú v šírke sortimentu, a teda logicky aj v počtoch vystavení, vrátane vystavení slovenských výrobkov,“ upozornil na úskalia prieskumu Martin Gärtner. Najviac vystavení je v kategóriách pivo, vody, víno a liehoviny, najmenej v kategórii oleje, chladené mäso, dezerty a maslo.
Podiel slovenských výrobkov klesá všade
Percentuálny podiel vystavenia slovenských výrobkov klesol vo všetkých sledovaných maloobchodných sieťach. Napríklad v Bille bolo ešte roku 2014 až 49 percent slovenských produktov, tento rok už len 38 percent. V Coop Jednote bol pokles zo 64 percent na 57 percent. Najmenší pokles zaznamenal Kaufland, zo 43 na 38 percent. Najvyšší podiel slovenských výrobkov má Coop Jednota (57 %) a CBA (49 %), najnižší naopak Lidl (13 %).
Takmer dve tretiny mlieka sú slovenské
Najvyšší percentuálny podiel vystavenia je v obchodoch v kategóriách mlieko (69 %), balený chlieb a pečivo (68 %), hydina (65 %), vajíčka (64 %), vody (56 %), víno (52 %) či pivo (51 %). Najmenej v kategórii dezerty (20 %), káva (18 %), cukríky (8 %) a oleje (5 %). Celkovo je v regáloch 37 percent slovenských výrobkov, čo je oproti minulému roku pokles o dve percentá.