
Najväčší internetový obchod sveta Amazon kúpil za 13,7 miliardy dolárov americkú sieť s bio potravinami Whole Foods Market, ktorá má 461 predajní v USA, Kanade a Veľkej Británii. I keď má Whole Foods Market na americkom trhu podiel len 1,7 percenta, podľa expertov je to zásadná transakcia, ktorá môže zatriasť s pomermi na severoamerickom maloobchodnom trhu, a to hlavne kvôli finančnému potenciálu, ktorý Amazon má. O ďalší veľký rozruch sa Amazon postaral i tým, že ohlásil patent, ktorý znemožní v jeho kamenných obchodoch porovnávať v mobile ceny, za ktoré tovar predávajú iní obchodníci.
Na prekvapujúci obchod zareagovali i akciové trhy. Akcie hlavného konkurenta Amazonu, obchodného reťazca Walmart, ktorý je v Spojených štátoch amerických s tržným podielom 17,3 percenta najväčší, klesli po oznámení transakcie o päť percent. Samotný Amazon o tri percentá naopak posilnil.
Amazon už svoje vlastné kamenné obchody s potravinami desať rokov má, ale predovšetkým v nich skúša nové technológie, napríklad nákup bez priameho platenia s tým, že tovar, ktorý si zákazník vkladá do košíka, sledujú senzory a výslednú sumu mu Amazon odráta z účtu. Firma v tom vidí budúcnosť nakupovania. A práve náskok v technológiách a investície, ktoré do nich Amazon dáva, majú byť jeho výhodou pred konkurentmi. Amazon pritom pred transakciou vlastnil iba obchody s potravinami s tržným podielom necelé jedno percento.
Značka Whole Foods Market zostane na trhu i naďalej. „Milióny ľudí majú radi Whole Foods Market, pretože im ponúka čisté potraviny. Robia skvelú prácu a my v nej chceme pokračovať,“ uviedol Jeff Bezos, zakladateľ a riaditeľ Amazonu. Transakcia by mala byť dokončená v druhej polovici tohto roku. Hlavný konkurent Walmart sa tiež snaží svoju pozíciu na trhu posilniť, kúpil napríklad niekoľko internetových obchodov, medzi nimi e-shop s oblečením Bonobos.
Keď tovar, tak iba od nás
Amazon v týchto dňoch oznámil i to, že získal kontroverzný patent, ktorý mu umožní zablokovať zákazníkom vo svojich kníhkupectvách a teraz i obchodoch Whole Foods Market na mobilných telefónoch porovnávače cien, ktoré im behom prechádzania predajňou umožňujú pozrieť sa rýchlo na to, koľko stojí ten istý tovar u iných obchodníkov. Tento fenomén, v anglicky hovoriacich krajiných nazývaný window shopping, prispel k tomu, že tradičným obchodníkom sa v Spojených štátoch amerických zužujú zisky. Amazon má teraz ale technológiu Physical Store Online Shopping Control, ktorá vie podobnému nákupnému správaniu sa zabrániť.
Patent funguje tak, že v mobile zákazníka sa webové stránky konkurenčných obchodníkov či porovnávačov cien jednoducho zablokujú. Ďalšia možnosť je, že Amazon zákazníka presmeruje na svoju vlastnú webovú stránku či na spriatelené stránky. Snahy zákazníka porovnávať ceny tovaru si tiež môže všimnúť personál obchodu, ktorý ho potom kontaktuje. Prípadne mu Amazon pošle správu či ponuku zľavy, aby ho znovu k sebe prilákal. Postupom firmy sa budú zrejme zaoberať americké regulačné úrady, môže totiž ísť o popieranie princípu voľnej súťaže. Amazon na otázky smerujúce k tejto svojej aktivite doteraz neodpovedal.