Zákazník bude v budúcnosti stále náročnejší, kvalita získa na dôležitosti a obchod bude vyzerať tak, ako určia samotní spotrebitelia. Aj takéto závery vyplynuli z výskumov spoločnosti GfK Shopping Monitor 2016/17 a Retail Vision 2020, ktorý je založený na viac ako troch desiatkach hĺbkových rozhovorov s manažérmi pôsobiacimi nielen priamo v maloobchode, ale aj v dodávateľských firmách.
„Pre slovenského zákazníka je pri nákupe stále veľmi dôležitá cena, avšak dôraz na kvalitu jednoznačne stúpa. Až 61 percent slovenských spotrebiteľov je ochotných si zaplatiť za vyššiu kvalitu tovaru,“ povedala Zuzana Kunertová, Sector Leader Consumer Goods & Retail zo spoločnosti GfK Slovakia. Stále však platí, že takmer šesťdesiat percent spotrebiteľov pri nákupe potravín podrobne sleduje ceny v rôznych obchodoch a nakupuje tam, kde je to najvýhodnejšie. Z toho podľa GfK vyplýva, že spotrebitelia dávajú dôraz na kvalitu, zároveň však túto kvalitu vyhľadávajú za čo najvýhodnejšiu cenu.
Okrem toho, že v budúcnosti budú zákazníci viac dbať na kvalitu výrobkov, začnú podstatne ovplyvňovať aj samotnú podobu slovenského obchodu. „Nákupné zvyklosti zákazníkov sa budú rýchlo meniť v súvislosti s vývojom životného štýlu a sociodemografického zloženia. Stúpajú nároky na rýchlosť, pohodlie nákupu, kvalitu či zákaznícky servis,“ konštatujú závery prieskumov spoločnosti GfK.
Zákazník budúcnosti, ktorého v GfK označujú ako Connected Consumer, bude predovšetkým chcieť slobodu (teda možnosť nakupovať kedy chce a kde chce), rýchlosť, ale aj vzťahy. „Nástrojom na budovanie vzťahov a pozitívnych asociácii bude vytváranie výnimočných zážitkov,“ konštatuje výskumná agentúra GfK. Pre hráčov, ktorí sa budú chcieť viac presadiť v maloobchode, je podstatná aj informácia, že viac ako tretina zákazníkov by mala radšej viac času ako peňazí a zároveň pre 44 percent spotrebiteľov sú dôležitejšie zážitky a skúsenosti ako materiálne veci.
Foto: www.pixabay.com