logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Packeta zahájila spoluprácu s obchodnými reťazcami Tesco a Lidl. V prvej fáze spolupráce...
  • Aj keď si výroba a udržiavanie domáceho kvásku našli svojich priaznivcov už pred mnohými rokmi,...
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...

Na sprísnenú ochranu osobných údajov by sa mali obchodníci pripravovať už teraz

8. júna 2017
Správy 0
1873
Na sprísnenú ochranu osobných údajov by sa mali obchodníci pripravovať už teraz

Nariadenie Európskej únie o ochrane osobných údajov, takzvané General Data Protection Regulation (GDPR), síce začne platiť až od 25. mája budúceho roku, ale obchodníci by nemali podceňovať prípravu. Za porušenie nariadenia, ktoré ochranu osobných údajov výrazne sprísňuje, hrozia pokuty až dvadsať miliónov eur, prípadne štyri percentá z celého ročného obratu.

Hlavným cieľom opatrenia je dať občanom z jednotlivých krajín Európskej únie väčšiu kontrolu nad tým, ako sa zaobchádza s ich osobnými údajmi, a zároveň im poskytnúť lepšiu ochranu. Ľudia budú mať prístup k dátam, ktoré o nich spoločnosti zhromažďujú. Zároveň získajú právo požiadať o zmazanie či takzvané zabudnutie osobných údajov, ak už nebude ďalší právny dôvod ich uchovávať.

So zavedením GDPR súvisí i takzvaný princíp zodpovednosti. To znamená, že správci či spracovatelia osobných údajov budú mať povinnosť zaviesť také opatrenia, ktoré povedú k zvýšeniu ochrany dát a k zníženiu rizika ich zneužitia. Zároveň budú musieť zdokumentovať, že spracovávajú len také údaje, ktoré sú nutné. Všetky záznamy tiež  budú musieť na požiadanie sprístupniť dozorovým orgánom.

Zaistiť súlad s GDPR je časovo náročné, a je preto vhodné začať s tým v dostatočnom predstihu. Správci osobných údajov musia požiadať ľudí, aby im dali súhlas ku spracovaniu osobných dát v rozsahu, ktorý určuje nová regulácia. Z prieskumu medzi slovenskými a českými manažérmi, ktorý uskutočnili spoločnosti Trend Micro a VMware, vyplynulo, že osem z desiatich firiem o európskom nariadení vie. Iba jedna z desiatich oboznámených firiem však správne chápe výšku pokút za porušenie predpisu. O pokute, ktorá môže dosiahnuť až štyri percentá z celkového ročného obratu spoločnosti, však vie len osem percent slovenských a českých firiem.

Namiesto zhromažďovania dát ich ochrana

„Doterajší prístup spočíva v dodržiavaní určitých procedúr pri spracovávaní osobných údajov s cieľom informovať obyvateľa o samotnej skutočnosti zhromažďovania takýchto údajov. Nové nariadenie sa sústreďuje na ochranu údajov – každý prípad narušenia bezpečnosti, únik dát či neoprávnená manipulácia s nimi musia byť oznámené klientom firmy a informáciu o takejto skutočnosti musí obdržať aj príslušný regulátor. To má ukončiť doterajšiu prax, kedy sa narušenie bezpečnosti pred verejnosťou utajovalo, čo viedlo k všeobecnému ignorovaniu tohto problému ako údajne málo dôležitého a nevyžadujúceho akékoľvek investície. Aj z tohto dôvodu je jednou z noviniek nariadenia povinnosť zaviesť zodpovedajúce bezpečnostné technológie,“ uviedol k novej úprave Robin Bay, Sales Engineer zo spoločnosti Trend Micro. Ako najväčšiu hrozbu pre bezpečnosť údajov uvádzajú firmy na prvom mieste náhodnú stratu údajov zamestnancov (29 %), nasleduje možnosť kyberzločinu (24 %) a úmyselné odcudzenie údajov zamestnancov (23 %).

„Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov vnímam ako obrovskú šancu pre všetky firmy a inštitúcie, aby si urobili poriadok vo svojich dátach. A nielen v osobných údajoch, ale všeobecne vo všetkých súboroch a informačných systémoch. Dátový audit, ktorý je pre zladenie s GDPR potrebný, je veľkou príležitosťou urobiť si prehľad vo svojom IT,“ konštatoval Aleš Špidla, prezident Českého inštitútu manažérov informačnej bezpečnosti.

Osobnými údajmi budú aj e-mail či IP adresa počítača

Nariadenie sa týka aj internetových obchodov. Meno, adresa, dátum narodenia, rodné číslo či informácie o platobnej karte, to sú dáta, ktorých zneužitie môže mať veľké následky. Práve e-shopy s osobnými údajmi zákazníkov pracujú každý deň. S novou legislatívou dochádza tiež k rozšíreniu definície osobných údajov. Po novom sem patria i technické parametre, ako sú e-mail, IP adresa či súbory cookie v zariadení užívateľa. Úplne novou kategóriou sú genetické a biometrické údaje.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

13. – 14. 10. 2022, Kongres Obalko, Praha

15. – 19. 10. 2022, Veľtrh SIAL Paris, Paríž

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera