
S príchodom leta sa téma prostriedkov na opaľovanie a po opaľovaní stáva čoraz aktuálnejšou. Lúče letného slnka vedia byť na jednej strane veľmi príjemné a hrejivé, no na druhej strane dokážu rýchlo spáliť pokožku, a preto sa treba primerane chrániť. Spotrebitelia to dobre vedia, a preto nakupujú aj tieto produkty.
Podľa údajov spoločnosti Nielsen sa na Slovensku za ostatný rok predalo viac ako 980 tisíc kusov opaľovacích prípravkov a Slováci za ne celkovo zaplatili viac ako štyri a pol milióna eur. Kategóriu opaľovacej kozmetiky tvoria predovšetkým opaľovacie prostriedky a prípravky po opaľovaní. Koľko za ne v priemere minú, ako často a kde ich slovenské domácnosti nakupujú? Podľa Richarda Outratu, konzultanta GfK, sa z hľadiska výdavkov najviac minie na opaľovaciu kozmetiku v drogériách a následne v lekárňach, ktoré spolu tvoria približne polovicu výdavkov. „Ďalšiu približne 1/5 výdavkov tvoria stále populárnejšie diskonty,“ dodáva. Na jeden nákup minula priemerná slovenská domácnosť približne 6,60 eur. Podľa prieskumu spoločnosti GfK v rámci tejto kategórie prevládajú nákupy za štandardnú cenu, ktoré tvoria takmer tri pätiny výdavkov.
Zákazníkov od nákupu odrádza zlé počasie
Zdá sa, že kategóriu opaľovacích prípravkov priamo ovplyvňuje počasie, aj preto sa jej v roku 2016 nedarilo veľmi dobre. „Predaje v hodnote vo vybraných kategóriách klesli minulý rok oproti roku 2015 o desať percent, v objeme o deväť percent,“ informuje Viviana Kučerová, senior account executive zo spoločnosti RetailZoom. Skupina prípravkov, nanášajúcich sa pred opaľovaním, tvorí 84 % predajov v hodnote a prípravky po opaľovaní používané na ošetrenie pokožky po vystavení slnečnému žiareniu tvoria 15 %, no zaznamenali miernejší pokles. Viviana Kučerová hovorí, že veľmi obľúbené sú u spotrebiteľov opaľovacie prípravky v pumpičkovom spreji, ktoré generujú 35 % predajov.
Najpoužívanejšie sú prípravky so stredne silným UV faktorom
RetailZoom ďalej uvádza, že 81 % všetkých predajov v hodnote tvoria opaľovacie prípravky pre dospelých, detské opaľovacie prípravky generujú 19 % predajov. Spotrebitelia v drogériách preferujú opaľovacie prípravky s UV faktorom 30 a 20, ktoré generujú každý po 22 % a 21 % predajov. Prípravky na opaľovanie s najvyšším UV faktorom 50 majú len 6 %-ný podiel v hodnote. U detských prípravkov na opaľovanie volia spotrebitelia produkty s vyššou ochranou, pričom až 60 % všetkých predajov tvoria prípravky s UV faktorom 50 a vyšším.
Najväčšej obľube sa tešia mlieka na opaľovanie
„V tomto segmente trhu majú spotrebitelia tendenciu rozhodovať sa racionálne,“ myslí si Andrea Söhnelová, brand manažérka značky Astrid spoločnosti Sarantis. Nové portfólio Astrid Sun bolo vyvinuté podľa prianí českých a slovenských spotrebiteľov. Ponúka široký výber výrobkov (na opaľovanie aj po opaľovaní) a ochranných faktorov. Tento rok rozširuje spoločnosť Sarantis rad produktov slnečnej starostlivosti o dve novinky: rodinné mlieko na opaľovanie v spreji OF 30 je vhodné pre deti aj dospelých, v rodinnom 300 ml balení s pumpičkou a ďalším je olej na opaľovanie v spreji s faktorom OF 20. „Nakupujúci špeciálne oceňujú pri výrobkoch pred aj po opaľovaní špeciálne kozmetické ingrediencie, ktoré zaistia hydratáciu pokožky, ochranu pred predčasným starnutím a ochranu citlivej pokožky,“ dodáva Andrea Söhnelová.
Zákazníci siahajú po overených produktoch
Pri rozhodovaní sa o kúpe hrá dôležitú úlohu značka, ktorá musí byť dôveryhodná, spoľahlivá a zaistiť deklarovanú úroveň ochrany. „Úroveň ochrany je vnímaná najmä prostredníctvom výšky ochranného faktora a odolnosti voči vode. Obidva tieto údaje sú pre spotrebiteľa veľmi dôležité,“ zdôrazňuje Andrea Söhnelová. Podľa spoločnosti RetailZoom v roku 2016 mala v drogériách (DM, 101Drogerie, Teta) najvýznamnejšiu pozíciu značka Nivea s 29 %-ným podielom v hodnote. Na druhom mieste je značka Garnier so 14 %-ným podielom v hodnote. Ďalej nasledujú značky Nubian (9 %) a Astrid so 7 %-ným hodnotovým podielom. „Aj v segmente prípravkov po opaľovaní je vo vybraných drogériách hráčom číslo jeden značka Nivea, ktorá v roku 2016 dosiahla 33 %-ný hodnotový podiel. Na druhom mieste je značka Astrid s 10 %-ným podielom v hodnote. Nasledujú značky Garnier (9 %), PizBuin, Kiss a Dermacol,“ dodáva Viviana Kučerová.
Vďaka prevratnej novinke sa oblečenie nezafarbí
V prípade prípravkov na opaľovanie bývajú problémom aj žlté škvrny na oblečení. Vysoký ochranný faktor znamená vysokú ochranu pokožky, ale aj výraznejšie žlté škvrny v prípade, že sa oblečenie dostane do styku s prípravkom. „Inovatívnym riešením je preto nové zloženie prípravkov na opaľovanie, obohatené o komplex na ochranu oblečenia kombináciou látok, ktoré sa aktivujú iba pri praní a inak nijako neovplyvňujú účinnosť opaľovacieho prípravku ani jeho znášanlivosť,“ vysvetľuje Lara Terstegen z laboratórií Nivea. Odborníci ďalej odporúčajú opaľovacím prípravkom zašpinenú bielizeň najprv vyprať bez použitia čistiaceho prostriedku pri tridsiatich stupňoch a potom ho vyprať s tekutým prípravkom pri rovnakej teplote.
Nivea učí deti, ako sa chrániť pred slnkom
S výborným nápadom, ako podporiť značku a zároveň edukovať tých najmenších, prišla značka Nivea. Zábavnou formou vysvetľuje deťom, prečo je dôležité chrániť sa pred slnečnými lúčmi. Využíva na to UV bábiky, ktoré sú vyrobené z materiálov citlivých na UV žiarenie. Bábika, na ktorú dieťa neaplikuje opaľovací prípravok pri pobyte na slnku, sčervenie, „spáli sa“, zatiaľ čo po nanesení ochranného krému tento efekt zmizne. „Takto sa dá deťom názorne predviesť, čo sa deje s ich pokožkou, keď nie je chránená,“ vysvetľuje Lara Terstegen. Balíčky s UV bábikami a opaľovacími prípravkami pre deti pošlú do materských škôl a promoteamy sa v priebehu leta objavia aj na vybraných kúpaliskách.
Z praxe:
„Mlieka a emulzie vedú“
Produkty opaľovacej kozmetiky sú veľmi funkčnou záležitosťou, a spotrebitelia preto uprednostňujú značky a výrobky, ktoré splnia to, čo deklarujú. Populárne sú opaľovacie oleje, ale najobľúbenejšími prípravkami na opaľovanie zostávajú mlieka a emulzie.
Andrea Söhnelová, brand manažérka značky Astrid, spoločnosť Sarantis
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk