Podiel domácich potravín v obchodoch dosahuje len 37,2 percenta. Ešte pred šiestimi rokmi to bola polovica. Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu agentúry GfK Slovensko, realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska.
Najviac slovenských potravín je v reťazcoch Coop Jednota (56 percent) a CBA (48 percent), najmenej v Lidli (14 percent). Najmenej zastúpené sú domáce potraviny v kategóriach oleje, nečokoládové cukrovinky, konzervované produkty a čokoládové cukrovinky. Najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive, liehovinách a destilátoch.
Slovensko sa podľa komory radí ku krajinám s najväčším podielom zahraničných potravín na pultoch predajní. Najnovší prieskum agentúry GfK Slovensko, realizovaný v období od 8. marca do 5. apríla tohto roku na vzorke 360 predajní po celom Slovensku, ukázal, že väčšina ponúkaných potravín je dovezených zo zahraničia.
Agentúra GfK Slovensko uskutočnila pre Potravinársku komoru prieskum po prvýkrát pred šiestimi rokmi a zastúpenie domácich potravín na pultoch bolo vtedy 50 percent. Odvtedy sa podiel slovenských a zahraničných potravín skúma každoročne a zastúpenie domácích produktov stále klesá. Podľa najnovšieho prieskumu ich podiel znovu medziročne klesol z 38,5 percenta na 37,2 percenta. Od roku 2011 do roku 2017 tak počet vystavených slovenských potravín klesol o viac ako štvrtinu.
„Z prieskumu tiež vyplýva, že nadpolovičný podiel si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako sú mlieko či minerálne vody. To je zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
„Kontinuálny pokles slovenských výrobkov na pultoch je zákonitým vyústením vývoja podfinancovaného slovenského potravinárstva. Malé potravinárske podniky nedokážu svojou produkciou pokryť požiadavky obchodných reťazcov a väčšie podniky z výrobného programu vypúšťajú neefektívnu výrobu. Zo zahraničia sa tak na naše pulty dostávajú inovatívne produkty, ktoré chýbajú v portfóliu domácim výrobcom,“ komentoval vývoj Pavol Uhrín, predseda Dozornej rady Potravinárskej komory Slovenska.
V roku 2016 dosiahlo záporné saldo zahraničného obchodu s agrokomoditami hodnotu -1,3 miliárd eur. Potravinári tiež čelia rastúcim nákladom, vyplývajúcim napríklad z regulácií. Príkladom je nový zákon o odpadoch, ktorý skokovito zvýšil náklady výrobcov na recykláciu odpadov z obalov z doterajších piatich miliónov eur na približne štyridsať miliónov eur.
Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov:
Coop Jednota – 56 %
CBA – 48 %
Billa – 40 %
Metro – 40 %
Tesco – 40 %
Kaufland – 37 %
Lidl – 14 %
Podiel slovenských výrobkov na regáloch predajní SR podľa kategórií:
Rok 2017 Zmena oproti roku 2016
Mlieko 64,0 % +8 p. b.
Vody a minerálne vody 53,0 % -2 p. b.
Víno 51,0 % -1 p. b.
Pivo 50,9 % 0
Liehoviny a destiláty 49,8 % -1 p. b.
Mäsové výrobky 46,0 % +2 p. b.
Mliečne výrobky – ostatné 5,7 % -1 p. b.
Mliečne výrobky – prírodné syry 39,9 % 0
Cestoviny 9,0 % -5 p. b.
Spracované produkty 31,9 % 0
Trvanlivé pečivo 25,9 % -1 p. b.
Nealkoholické nápoje 24,0 % -3 p. b.
Cukrovinky čokoládové 18,0 % -3 p. b.
Cukrovinky nečokoládové 8,9 % -3 p. b.
Oleje 8,0 % -4 p. b.
Konzervované produkty 13,8 % -1 p. b.
Pozn.: Zmena oproti minulému roku sa udáva v percentuálnych bodoch.