
Pri výbere sortimentu do regálov so školskými potrebami treba myslieť v prvom rade na deti. Mali by používať pero, ktoré im hneď ideálne padne do ruky a intuitívne im pomôže pri hľadaní správneho úchopu. Dĺžka a sila ceruzky či pera pre začiatočníkov by mali byť kompatibilné s anatómiou detskej ruky, lebo nesprávne držanie pera vedie k mnohým negatívnym dôsledkom v budúcnosti.
Nie je žiadnym tajomstvom, že najväčší záujem o školské potreby nastáva v mesiacoch bezprostredne pred nástupom do školských lavíc, čiže v období letných prázdnin, no mnohí rodičia si školské nákupy nechávajú až na poslednú chvíľu. V ostatnom čase sa začína silno profilovať aj obdobie november – január, kedy na vianočnú sezónu priamo nadväzuje sezóna kancelárskych potrieb. Výrobcovia sa prevažne zhodujú v tom, že trh s písacími potrebami je pomerne stabilný a k žiadnym veľkým zmenám v kategórii nedošlo. Pretrvávajú dlhodobé trendy, ako sú jasné, žiarivé farby a orientácia na zdravý spôsob písania, teda trojuholníková úchopová časť.
Podľa Daniela Hartla, marketingového manažéra spoločnosti Druchema, ktorá rozširuje svoje produkty v skupine Herkules zamerané predovšetkým na využitie pre školské a výtvarné potreby, sa potvrdzuje domnienka, že ak sa spojí kvalitný produkt vychádzajúci z domácej značky a súčasne sa neustále pracuje na jeho inováciách tým, že sa sleduje vývoj v trendoch užívateľského prostredia, je možné dosiahnuť dobré výsledky aj v porovnaní s veľkými zahraničnými producentmi a ich značkami. Netreba však zabúdať na to, že je dôležité pritiahnuťdeti zaujímavým dizajnom: „Obľúbená lepiaca tyčinka Herkules teraz prichádza v novej ,cool‘ podobe, priamo ušitá na mieru pre dievčatá aj chlapcov. Vyrába sa v modrom, chlapčenskom variante, ale tiež v červenej farbe tak, aby dobre zapadla do školskej výbavy oboch pohlaví,“ hovorí Daniel Hartl.
Jedným z pokračujúcich trendov ostatných rokov sú omaľovánky pre dospelých a tiež rôzne formy kreatívnej tvorby, ako je napríklad ozdobné písanie. Naďalej sú však vyhľadávané ergonomické potreby pre začiatočníkov, ktoré aj napriek používaniu elektronických médií stále majú a budú mať svoje miesto na trhu, pretože písanie sa výrazne podieľa na rozvoji jemnej motoriky. Kvalitné písacie potreby tak budú stále vyhľadávaným artiklom na vyjadrenie postoja a možnosti perzonifikovať sa s využitím komfortu pri písaní. Veľké reťazce, napríklad Kaufland, sa primárne zameriavajú na základnú celoročnú ponuku všetkých školských a kancelárskych potrieb so silnejším zastúpením privátnej značky, v tomto prípade K-Classic a cez vlastný import dovážaných výrobkov. „Naša privátna značka má dobrý pomer ceny a kvality, a pravidelne systémovo pracujeme s akciovými ponukami,“ hovorí Monika Langová z PR oddelenia Kauflandu.
Nové produkty prinášajú väčší komfort
Výrobca písacích a kresliacich potrieb firma Stabilo uviedla na začiatku tohto roka viaceré nové produkty. Zaujímavé je napríklad nové balenie Point 88 vo forme rollersetu. „Ide o prvý produkt sériovej výroby, ktorý navrhli a vybrali naši fanúšikovia. Rollerset, ktorý sa pohráva s geometrickými tvarmi v žiarivých farbách, navrhla umelkyňa Kathi Schönkäs a bol vybraný na základe on-line hlasovania viac ako 11 tisíc fanúšikov zo 69 krajín,“ predstavuje novinku Petra Slouková, marketingová manažérka Stabilo.
Výrobca Centropen uviedol na trh pre školské a kancelárske použitie štyri nové odtiene atramentu Whiteboardmarker 8559 a aby mohli zákazníci jednoduchšie čistiť stierateľné tabule, pripravili pohodlné balenie čistiacej kvapaliny v rozprašovači Whiteboard spray cleaner. Druchema – výrobca lepidiel pod značkou Herkules si všimol jemný príklon k lepiacim tyčinkám, a sortiment rozšírili aj o špeciálne lepidlo na puzzle či univerzálnu tyčinku s názvom „Mizím,“ po nanesení zostáva farebná stopa a tá o chvíľku zmizne.
„Snažíme sa dobre nastaviť cenu, lebo tá je najdôležitejším parametrom na celom trhu písacích prostriedkov,“ myslí si Pavel Tomšu, vedúci marketingu v spoločnosti Centropen. „Pero totiž nie je automobil, aby si ho zákazník kupoval na základe emócií. Na druhej strane, kvalitu považuje za samozrejmosť a chce ju za prijateľnú cenu. A to je presne pozícia, ktorá na trhu patrí značke Centropen,“ vysvetľuje Pavel Tomšu. Ďalej hovorí, že okrem ich výrobkov si môžu spotrebitelia vybrať medzi drahšími výrobcami zo západnej Európy a nekvalitnou produkciou z Ázie: „Viac ako tridsaťpercentný podiel na trhu dáva za pravdu našej stratégii.“ Podľa neho si v minulých rokoch, kedy bola ázijská konkurencia aj o 60 % lacnejšia ako štandardné ceny, niektorí zákazníci radšej vyberali perá z Číny. „No tie dni sú preč a čínsky tovar za posledné roky tak výrazne zdražel, že v pomere cena vs. kvalita už nemôže konkurovať našim výrobkom,“ dodáva.
Pretože v reťazcoch sa písacie potreby predávajú takmer výhradne vo forme blistrových obalov oproti voľnému predaju v maloobchodoch, dá sa vysledovať, ktorý z oboch smerov je podstatnejší. Pavel Tomšu je presvedčený, že pre trh písacích potrieb pre školákov sú jednoznačne dôležité maloobchody: „Naproti tomu reťazce ponúkajú ucelený sortiment našich výrobkov, takže sú pre nás niečo ako výkladná skriňa a otázka prestíže.“ Petra Slouková upozorňuje na rastúci záujem o ergonomické produkty, ktoré nepatria medzi tie najlacnejšie a práve tu vidí priestor pre tradičný trh: „Zákazníka potrebujeme nasýtiť nielen informáciami o funkčnosti, ale je potrebné dovoliť mu vyskúšať, demonštrovať, pokiaľ ide o výber kombinácie farieb, nastavenia hrotu, vyskúšania si niekoľkých variantov.“ Stabilo ponúka napr. v rámci farebných ceruziek tri druhy (trojhrannú tenkú, trojhrannú silnú, šesťhrannú) s prehĺbeninami, ktoré dieťa intuitívne navedú k správnemu úchopu.
Netreba podceňovať impulzívny nákup
Spoločnosť Druchema pripravila na tento rok pre vybrané obchodné plochy pôvodný brandový predajný stojan v rozsahu štvrtiny palety. Bude umiestnený vedľa klasického regálového predaja. „Zvyšujeme vizuálny i plošný rozsah ponuky na komunikáciu značky a podliehajúcich produktov. Pripravujeme ďalšie možnosti spôsobov vystavenia a predaja na rozšírenie podielu značky v segmente školských a kancelárskych lepidiel,“ hovorí Daniel Hartl. „Chystáme aj balenie, ktoré je ako hromadný predajný blister, a ten pomerne dobre umožní impulzívne nákupne jednanie. Tiež budeme ďalej rozširovať spôsoby predaja o nové formy balenia a umiestnenia v predajných priestoroch tak, aby vznikol ďalší priestor pre pozitívnu reakciu zákazníka a tým aj impulzívny nákup.“ Petra Slouková dodáva, že pri predaji dobre funguje aj pridaná hodnota v podobe komplementárneho produktu, napr. pero a zmizík.
Názor z praxe:
„Tradičný trh je jeden z najdôležitejších distribučných kanálov.”
Tradičný trh je jedinečné miesto, kde je priestor na odbornú radu, odporúčanie a vyskúšanie produktu. Zároveň môže predajca prejaviť zákazníkom istú starostlivosť a záujem, čo určite ocenia a informáciu o spokojnosti posunú ďalej. Aj špecializácia obchodného miesta prináša výhodu oproti konkurencii.
Petra Slouková, marketingová manažérka, Stabilo
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 3 – 4/2017.