Predávajúci má poznať tovar, nie zákazníka. To je hlavné zistenie prieskumu, ktorý pre spoločnosť Mastercard uskutočnila výskumná agentúra GfK Czech na vzorke 1 500 používateľov internetu. Takmer dve tretiny odpovedajúcich chcú nakupovať bez priamej účasti obchodníka, ktorú často vnímajú ako neprimeraný zásah do súkromia.
Spotrebiteľom prekáža najmä zneužívanie osobných údajov na reklamné účely, vnucujúci sa predajcovia či ponuky zle predajného tovaru. Zároveň však celý rad nakupujúcich pripúšťa, že predajca by mal byť o výrobkoch dobre informovaný a mal by vedieť poradiť.
„Mať pri nakupovaní voľnú ruku by Slováci uvítali. Takmer dve tretiny z nich by chceli nakupovať tovar bez priamej účasti obchodníka, ktorú často vnímajú ako zásah do súkromia,“ povedal Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. „Na druhej strane však väčšina ľudí zároveň očakáva, že obchodník je dobre informovaný o ponúkanom tovare a dokáže kvalitne poradiť, ak o to zákazník prejaví záujem,“ vysvetľuje. Najmä v menších predajniach či špecializovaných obchodoch, ktoré zákazník navštevuje pravidelne, respondenti oceňujú, že ich predajca dobre pozná a dokáže im ponúknuť výrobky na mieru.
Ľudia nechcú poskytovať osobné údaje
Respondentom prekáža najmä zhromažďovanie osobných informácií či využívanie kontaktov na ďalšiu reklamu a mailing. Majú tiež obavy z toho, že im obchodníci budú ponúkať tovar, ktorý nemôžu predať. Najmä v prípade internetu ľudia kritizujú napríklad prenasledujúce ponuky výrobkov, ktoré si predtým prezerali. Naopak, kontaktné údaje dobrovoľne uvádzajú pri registrácii do najrôznejších vernostných programov, kde na oplátku získajú špeciálne ponuky, zľavy či odmeny za lojalitu. Ak sa však predsa len zaregistrovaný zákazník rozhodne, že už o ponuky nemá záujem, môže obchodníka požiadať o odstránenie zo zoznamu kontaktov.