Aj malé obchody potravín sú schopné konkurovať veľkým reťazcom. Na kongrese Samoška, ktorý sa práve koná v Košiciach, o tom hovoril známy český motivátor Ivo Toman. „Nepristupujte na priamy zápas, ale snažte sa vyhrať na diaľku. Nájdite, čo ľudom na trhu chýba, a ponúknite im to,“ apeloval na účastníkov kongresu.
Ivo Toman vyzval: „Stanovte si stratégiu, ktorou sa odlíšite. Nejde o to, ako ste veľkí, ale o to, aké pravidlá si určíte. Napíšte si, čo zákazníkov hnevá, a odlíšte se od konkurencie. „Keď malý zmení pravidlá, môže uspieť,“ je presvedčený.
K úspechu v oblasti obchodu veľkou mierou prispieva napríklad osobný vzťah so zákazníkom: „Iba deväť percent ľudí zmení obchodníka z dôvodu, že ich prevzala konkurencia, ale až 68 percent preto, že sa o nich pôvodný obchodník nezaujímal.“ Vľúdnosť a príjemná komunikácia sú podľa jeho slov stratégiou, ktorá môže v podnikaní rozhodnúť.
„Úspech príde vďaka motivácii i vnútornej energii“
O úspechu v živote i podnikaní podľa Iva Tomana rozhoduje viac faktorov, medzi hlavné patrí motivácia, vnútorná energia, optimizmus, sebaúcta, výkonnosť, schopnosť ovládať svoje myšlienky a kontrolovať udalosti i zamerať sa na veci, ktoré môže človek ovplyvniť. „Neúspešní ľudia sa snažia riešiť veci, ktoré neovplyvnia, čím stratia veľa času,“ konštatoval Ivo Toman s tím, že iba päť percent ľudí dosahuje v živote výrazných úspechov. „Neverte ezoterickým poučkám, že keď niečo naozaj chcete, celý vesmír sa spojí, aby ste toho dosiahli. To je veľký omyl, vesmír sa určite nespojí. Uspieť môžete iba v oblasti, ve ktorej ste dobrý, a túto oblasť je nutné objaviť,“ odporučil účastníkov kongresu.