Ak chcú malí obchodníci prilákať do svojich predajní väčší počet zákazníkov, mali by sa viac zamerať na predaj vaječných cestovín, plechoviek piva, radlerov, borovičky a rumu (hlavne menšie balenia pol litra a menej), čokoládových cukroviniek do paťdesiatich gramov a čokoládových tyčiniek, dvojvrstvového a jednokusového toaletného papiera. Ako zistila výskumná agentúra Nielsen, to sú výrobky, ktoré spotrebitelia v súčasnosti celkovo viac vyhľadávajú, alebo sa viac predávajú priamo v menších prevádzkach.
Podľa Jany Magicovej (na foto), group account managerky spoločnosti Nielsen, k väčšej návštevnosti prispejú aj zmena vzhľadu predajne, ponuka zliav, viac lokálnych výrobkov, celkovo širší sortiment či dlhšia otváracia doba. Podceňovať sa nemá ani vhodná komunikácia so zákazníkmi, a to aj prostredníctvom moderných prostriedkov napríklad v podobe facebooku. Podľa prieskumu agentúry Nielsen si ľudia na menších predajniach vážia, že sú blízko a majú zákazníkov zo známej komunity.
Z drogistického tovaru by v malých predajniach nemali chýbať pracie prostriedky, krmivo pre domáce zvieratá, toaletný papier, dámske vložky a tampóny či prípravky na riad. Naopak plienky a sprchové gély sa predávaju hlavne v supermarketoch. Existuje tiež skupina výrobkov, ktoré sa v menších obchodoch tradične predávaju viac ako v super- a hypermarketoch, sú to repelenty a insekticidy, čističe na rúry, rozpustné vitamíny a čističe kobecov.
Slováci majú chuť míňať svoje peniaze
Ako ďalej uviedla Jana Magicová, tempo rastu spotreby je na Slovensku jedno z najväčších v Európe, nárast tržieb v objeme dosahuje tri percentá. Tento rast však produkujú hlavne veľké obchodné reťazce, tržby menších predajné klesajú, rovnako ako aj ich počet. Zatiaľ čo v roku 2012 bolo na Slovensku 4 700 neorganizovaných predajní do 400 metrov štvorcových, v súčasnosti je ich 3 646.
Spotrebiteľská nálada na Slovensku je podľa Jany Magicovej dobrá, čo znamená, že ľudia majú chuť míňať peniaze v obchodoch a neobávajú sa veľmi budúcnosti. Celourópsky priemer spotrebiteľskej nálady má hodnotu 101, na Slovensku je 82. Susedné Česko má tento index až 103. Obyvatelia Slovenska sa najviac neboja straty zamestnania (25 percent), ale majú strach o svoje zdravie (42 percent ľudí). Ak chcú malí obchodníci zvýšiť svoje služby, Jana Magicová im radí ponúkať rozličné výživové doplnky.
Hoci sú obyvatelia Slovenska naladení viac míňať, stále sú pre nich atraktívne zľavy, až 42 percent všetkého potravinárskeho i drogistického tovaru sa predá v promóciach, z toho potravín až 56 percent a drogistického tovaru 46 percent. K najviac promovaným produktom patria: limonády, pivo, radlery, pracie prostriedky, čističe či aviváže. Mesačne na potraviny a drogériu minú Slováci v priemere 240 eur. Ak Slovák šetrí, je to na oblečení (57 percent), alebo celkovo prejde na lacnejšie značky (41 percent).
Sedemdesiat percent ľudí chodí nakupovať do supermarketov, priemerný počet nákupov je 8,4 mesačne. Hypermarkety navštevuje takmer polovica ľudí, navštívia ich 6,8krát mesačne. Do tradičných predajní mieri 45 percent spotrebiteľov, počet mesačných nákupov je 8,9. Úplne najviac sa pritom nakupuje čerstvé pečivo (73 percent) a mlieko a mliečne výrobky (46 percent).