
K najčastejším prehreškom, ktorých sa dopúšťajú obchodníci, patria zlý technický stav budov, nedostatočná hygiena zariadení a pomôcok v predajni, tovar po uplynutí dátumu spotreby či dátumu minimálnej trvanlivosti, ďalej predaj nevyhovujúcej zeleniny a ovocia či nedostatky v označovaní potravín.
Ako na kongrese Samoška v Košiciach uviedla Kvetoslava Balčáková (na foto), vedúca odboru hygieny potravín a potravinového dozoru Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy v Prešove, nezanedbateľné nie sú ani poškodené obaly, zhoršená schopnosť chladiť a mraziť výrobky či slabá ochrana proti vnikaniu hmyzu a iných živočíchov do predajne.
Za tieto prehrešky môžu predajcovia dostať pokuty, ich výška závisí na miere previnenia, jeho opakovaní či dĺžke trvania. „Predajca je zodpovedný napríklad za bezpečnosť a kvalitu potravín, hygienu predaja, správne oznančenie potravín, sledovanie dátumy spotreby a podobne,“ uviedla Kvetoslava Balčáková. Zamestnanci kontrolných úradov majú pritom právo vstupovať do prevádzky nielen v čase otváracích hodín, ale aj mimo nich, ďalej môžu odoberať vzorky potravín a hodnotiť ich, prípadne ich hneď znehodnotiť, ak predstavujú riziko.