
Pre dobrý chod obchodu je kľúčová jeho vedúca a personál. Na kongrese Samoška v Košiciach to zdôraznil Marek Juračka, majiteľ spoločnosti Elevatio, ktorá za desať rokov zhodnotila päťtisíc slovenských a českých predajní.
Dobrú vedúcu predajne musí podľa Marka Juračku (na fotografii) jej práca baviť, má rada zákazníkov a snaží se pre ne robiť maximum. Naopak, horšia vedúca vidí všetko negatívne: „Všetko je pre ňu problém, zákazníci sú nepríjemní, stále im do predajne chodia kontroly, šéf má vysoké nároky. Tento stres prenesie aj na personál a ten ďalej na zákazníkov, čo sa odrazí na stave a tržbách obchodu.“
O úspechu podnikania rozhoduje podľa zistení spoločnosti Elevatio šesť vecí: exteriér, interiér, sortiment, marketing, personál a šťastie. „V prípade personálu je najdôležitejšia jeho image (zo 73,3 percent), znalostný kapitál (62,2 percenta) a sociálny kapitál (63,1 percenta),“ vymenúva Marek Juračka.
Image personálu znamená, že predavačky či predavači sa neobliekajú extravagantne, majú jednotný pracovný odev, či používajú rovnaké ochranné pomôcky pri práci v obslužnom úseku. Znalostný kapitál predstavuje to, že personál má odbornú znalosť výrobkov, vie reagovať na zákazníkove otázky, alebo výrobky aktívne a fundovane ponúka. „Sociálny kapitál sa často podceňuje, ale schopnosť aktívnej komunikácie, úsmev, dobrá nálada, ochota, schopnosť poradiť či rýchlosť obsluhy sú veľmi dôležité,“ upozornil Marek Juračka. Ako dodal, dobrá úroveň vedúcej a personálu sa pre predajňu môžu stať veľkou konkurenčnou výhodou.