
V mnohých prípadoch sa stáva, a vtedy je obchodník nemilo prekvapený, že bezpečnostný systém je nainštalovaný a navonok spĺňa to, čo sa od neho očakáva (napríklad majiteľ vidí obraz a môže sa vzdialene pripojiť), no problém väčšinou nastane, až keď dôjde k reálnemu incidentu.
„Obraz z kamier sa môže zdať dostatočný, ale málokto má možnosť neustáleho sledovania obrazu z kamier a až pri spätnom vyhľadávaní sa objavia nedostatky,“ objasňuje Tomáš Mezei, marketingový manažér spoločnosti Canex. Z jeho skúseností je obraz nepoužiteľný, vyhľadávanie v zázname zdĺhavé, v extrémnych prípadoch systém nie je schopný spracovávať všetky dáta a nastanú napr. výpadky, nehovoriac o prípadoch, kedy je systém nastavený na záznam len v prípade detegovania pohybu, prípadne inej analytickej funkcie a záznam vôbec neexistuje: „To znamená, že aj keď je nízka cena zariadenia atraktívna, môže ísť o kompromis, kedy zníženie ceny je na úkor kvality, čo môže zásadným spôsobom obmedziť vlastnosti a využitie kamerového systému pri ochrane.“
Zabezpečovacie systémy sú dostupnejšie
„Ak sa už niekto rozhodne otvoriť si predajňu, tak systém na ochranu tovaru určite nie je jedinou, ba ani najvyššou položkou,“ myslí si Juraj Macko, produktový manažér spoločnosti Slovak Alarms. Každý vychádza zo svojich možností, ale pri dnešných cenách sú tieto systémy naozaj dostupné pre všetkých prevádzkovateľov predajní. „Ak je zákazník predsa nútený znižovať náklady, väčšinou siahne po klasickom dizajne a systéme na menšiu šírku prechodu bez počítadla, resp. možnosti vzdialenej údržby a efektívnejšie využíva detekčné prvky,“ hovorí o prioritách zadávateľov. „Tu si treba uvedomiť, že v súčasnej situácii je šetrenie nevyhnutné. Lacnejší a menej nápadný systém však ochráni vašu predajňu rovnako spoľahlivo ako drahý a prepracovaný.“ Juraj Macko ale upozorňuje, že ak obchodník nechráni svoj tovar vôbec, v konečnom dôsledku sa takto plánované úspory rozplynú v stratách na tovare.
V budúcnosti budú systémy ešte sofistikovanejšie
Dnes si môžu zákazníci aj z prostredia maloobchodu vyberať spomedzi množstva produktov, ktoré sú na trhu a poskytnú im k bezpečnosti zaujímavú pridanú hodnotu. V rámci kamerových bezpečnostných systémov môžu využívať analytické funkcie (ak to systém umožňuje), ako je počítanie osôb, sledovanie pohybu osoby v priestore, vytvárať tzv. tepelné mapy pohybu zákazníkov v predajni, sledovanie počtu osôb stojacich v rade pred pokladňou a pod. „Takéto funkcie je možné využiť na vytvorenie prehľadu o správaní sa zákazníkov v obchode, o návštevnosti v rôznych časoch dňa, ale aj obdobiach v rámci mesiaca či roka,“ myslí si Tomáš Mezei. „Na základe týchto informácií je možné napríklad prispôsobovať rozmiestnenie predajne, alebo počet personálu na predajnej ploche a pri pokladniach, a tak zefektívňovať predaj.“ V budúcnosti budú systémy opäť o niečo sofistikovanejšie a budú schopné poskytovať ďalšie podrobnejšie informácie s vyššou mierou spoľahlivosti. Dokážu napríklad rozoznávať pohlavie zákazníka, na základe čoho sa v prepojení s inými systémami môže automaticky spustiť reklama smerovaná priamo na mužov alebo ženy.
Viac o téme si prečítate v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2017.