
Vlajkový Supermarket budúcnosti, ktorý otvorili v oblasti Biococca v komplexe milánskej univerzity, má interaktívne pulty, kde pohyb ruky vedie k zobrazeniu podrobných informácií o výrobku na monitore. Počas návštevy obchodu môže zákazník sledovať veľkú informatívnu obrazovku, na ktorej sa ukazujú napríklad cenové ponuky, tipy na varenie alebo informácie zo sociálnych sietí.
Spoločnosť Accenture vytvorila v spolupráci s Coop Italia, najväčším talianskym reťazcom supermarketov, Supermarket budúcnosti. Koncept predstavili obe firmy minulý rok na veľtrhu Expo v Miláne. Teraz sa otvoril pre verejnosť a podľa jeho tvorcov v sebe spája fyzický svet s digitálnym.
Kľúčová má byť prehľadnosť ponuky, veľké množstvo jednoducho dosiahnuteľných informácií k ponúkanému tovaru a predovšetkým príjemná atmosféra. Interiér je koncipovaný tak, aby mal vstupujúci zákazník výhľad takmer na všetko, čo obchod ponúka. Jednotlivé potraviny sú vystavené v šikmých alebo vodorovných regáloch, nad ktorými visia ploché obrazovky. Na nich sa zobrazujú informácie o tovare.
Keď zákazník vezme do ruky konkrétny produkt, alebo naň iba ukáže, senzory v regáli to poznajú a na displejoch sa objavia rozšírené informácie o danom tovare. Od tých základných, ako sú zloženie, pôvod, alergény nebo kalorická hodnota, až po dopad na životné prostredie formou takzvanej uhlíkovej stopy. Nie je nutné lúštiť etikety, všetko je zobrazené na displeji.
Zákazníci tiež majú možnosť individualizovať svoje potreby – prostredníctvom aplikácie môžu nahrať do profilu svoje preferencie, teda napríklad alergény, diétu nebo obľubu určitého typu vína. Aplikácia ich potom môže priestorom navigovať a ponúkať im tovar a zľavy na mieru.
„V nadväznosti na úspech Supermarketu budúcnosti na Expu v Miláne 2015 sme sa pustili do realizácie našej vízie,“ uviedol Marco Pedroni, prezident spoločnosti Coop Italia. „Digitálna expertíza spoločností Accenture a Avanade nám pomohla po novom definovať zážitok z nakupovania potravín, a to prostredníctvom digitálnych riešení, ktoré uspokojujú dopyt zákazníkov po informáciách, sú jednoduché a fungujú intuitívnym spôsobom,“ doplnil.
Aké sú najdôležitejší prvky Supermarketu budúcnosti?
Interaktívne pulty: Výrobky sú v supermarkete vystavené na veľkých interaktívnych stoloch, kde pohyb ruky vedie k zobrazeniu podrobných informácií o výrobku na monitore: vrátane jeho pôvodu, nutričných hodnôt, prítomnosti alergénov, pokynov na nakladanie s odpadom, súvisiacich výrobkov a akcií. To umožnili Microsoft Kinect senzory, ktoré využívajú detekciu polohy častí tela k interpretácii giest zákazníka.
Vertikálne regále: V novom obchode bolo tradičné usporiadanie regálov zmenené a prepojené s dotykovou aplikáciou, ktorá zákazníkom umožňuje orientovať sa v kategóriách tovaru, vyhľadávať v ponuke a filtrovať ju podľa zadaných údajov. Upozorňuje i na akcie, ale predovšetkým ponúka podrobné informácie o danom výrobku.
Vizualizácia dát v reálnom čase: Behom cesty obchodom môže zákazník sledovať veľkú informatívnu obrazovku, na ktorej sa zobrazujú napríklad cenové ponuky značky Coop, zvláštne denné ponuky, tipy na varenie či informácie zo sociálnych sietí ako posty na facebookovém účte spoločnosti Coop.
„Vďaka Supermarketu budúcnosti objavujeme spôsob, akým je fyzické a digitálne prostredie schopné sa prepojiť, aby vytvorilo pútavý a príťažlivý zážitok i z takej činnosti, ako je nakupovanie potravín,“ dodal Alberto Pozzi, výkonný riditeľ Accenture’s Retail Practice v Taliansku.