
Po mesiacoch špekulácií je jasné, komu bude patriť dvojka na slovenskom pivovarníckom trhu Pivovary Topvar a tiež najsilnejší český hráč Plzeňský Prazdroj. Novým vlastníkom sa stane japonská pivovarnícka spoločnosť Asahi, ktorá bola od začiatku favoritom. Za celkom päť stredoeurópskych pivovarov ponúkla astronomickú sumu, ktorá dosahuje päťnásťnásobku ich hrubého zisku.
Predaj ešte musia schváliť európske protimonopolné orgány, dokončiť by sa mal v polovici budúceho roku. Japonci zaplatia za pivovary 7,3 miliardy eur.
Spoločnosť Pivovary Topvar, ktorá vlastní aj značky Smädný Mních a Šariš, patrila druhej najväčšej pivovarníckej skupine na svete SABMiller, ktorá sa tento rok zlúčila so svetovou jedničkou Anheuser-Busch InBev. Nová spoločnosť ovláda skoro tretinu svetového trhu s pivom. Európska komisia si ako podmienku fúzie stanovila, že časť svojich pivovarov musí zlúčená firma predať, aby nedošlo k ohrozeniu trhu kvôli dominantnému postaveniu. Medzi značky, ktorých sa musela spoločnosť zbaviť, patrí tiež maďarské pivo Dreher, rumunské Ursuse a dve poľské značky Tyskie a Lech.

Japonské pivo Asahi.
O pivovary sa okrem Asahi uchádzalo viac záujemcov, medzi nimi bola napríklad investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera, investičná skupina J&T alebo švajčiarsky Jacobs Holding spolu s kanadským penzijným fondom PSP a českou spoločnosťou R2G. Cenovú ponuku Japoncov však konkurenti nadokázali poraziť.
Asahi v Japonsku ovláda pivovarnícký trh (má na ňom podiel asi 40 procent), v poslednom období sa však vinou klesajúcej spotreby v Japonsku viac orientuje na Európu. Spoločnosť už kúpila napríklad pivovary Peroni a Grolsch, ktoré rovnako patrili SABMilleru. V Česku sa v minulosti zaujímala o kúpu pivovaru Staropramen. Ten varí pre pivovar Asahi najobľúbenejšiu značku Super Dry, ktorá sa rozváža do celej Európy.