
Časopis Tovar&Predaj v spolupráci s agentúrou TERNO pravidelne prináša rebríčky slovenského obchodu. Kompletnú analýzu Ľubomíra Drahovského, analytika trhu, spolu s rebríčkom TOP 30 slovenského obchodu nájdete v časopise Tovar&Predaj číslo 32 (november – december 2016). Nižšie ponúkame pohľad na čiastkové výsledky potravinárskeho a nepotravinárskeho obchodu.
TOP 10 potravinárskeho obchodu SR za rok 2015 v bodoch
- Skupinu TOP 10 potravinárov tvorilo 5 medzinárodných a 5 domácich spoločností.
- Desať najlepších obchodných spoločností, predávajúcich dominantne potravinársky sortiment, dosiahlo tržby bez DPH vo výške 3 912,5 mil. eur.
- Dominovali spoločnosti medzinárodného obchodu s podielom 83,1 % z celkovo dosiahnutých tržieb, domáce spoločnosti sa podieľali zo 16,9 %.
- Formáty supermarketov tvorili 32,4 %, hypermarketov 19,2 % a samoobslúh 18,4 %.
- Tržby medzinárodného obchodu v TOP 10 boli bez DPH vo výške 3 252,7 mil. eur (83,1 %).
- Tržby domáceho obchodu boli bez DPH vo výške 659,8 mil. eur (1 6,9 %).
- TOP 10 potravinárskych predajcov dosiahlo 55,4 % z tržieb hodnotenia tridsiatich obchodných spoločností za rok 2015.
TOP 10 POTRAVINÁRSKEHO OBCHODU ZA ROK 2015
Por. číslo | Spoločnosť | Názov siete | % potravín | Tržby za potraviny v mil. €
(bez DPH) |
1. | Tesco Stores SR | Tesco | 65 | 890,5 + |
2. | Kaufland Slovenská republika | Kaufland | 88 | 835,1 + |
3. | Lidl Slovenská republika | Lidl | 80 | 781,1 + |
4. | Billa Slovensko | Billa | 90 | 423,6 + |
5. | Metro Cash & Carry | Metro | 77 | 322,4 + |
6. | Labaš | Labaš | 79 | 171,0 |
7. | Diligentia R.C. | Terno, Moja samoška | 84 | 147,2 |
8. | CBA Slovakia | CBA, Cent | 96 | 136,0 |
9. | Milk-Agro | Milk-Agro | 98 | 124,7 |
10. | Coop Jednota Nové Zámky, spotrebné družstvo | Coop Jednota | 87 | 80,9 |
Zdroj: Portál finstat.sk, uvedené firmy alebo *odhad TERNO – agentúra pre prieskum trhu, Bratislava 2016
Poznámka +: Hospodársky rok sa nezhoduje s kalendárnym rokom.
Tržby boli spolu 3 912,5 mil. €.
Z toho:
- tržby medzinárodného obchodu 3 252,7 mil. € (83,1 %),
- tržby domáceho obchodu 659,8 mil. € (16,9 %).
TOP 10 nepotravinárskeho obchodu SR za rok 2015
- Tržby tejto skupiny dosiahli podiel 25,5 % z tržieb TOP 30 obchodu SR 2015.
- Desať najúspešnejších predajcov nepotravinárskeho sortimentu dosiahlo tržby bez DPH vo výške 1 753,1 mil. eur.
- Tržby medzinárodného obchodu v rámci TOP 10 obchodu boli 1 476,6 mil. eur a domáceho 276,5 mil. eur.
- Skupinu TOP 10 tvorilo 8 medzinárodných a 2 domáce obchodné spoločnosti.
- Na výsledkoch sa podieľali 4 širokosortimentné obchodné siete s tržbami 885 mil. eur a 6 nepotravinárski špecialisti s tržbami 868,1 mil. eur (bez DPH).
- V skupine TOP 10 hrajú významnú úlohu spoločnosti, v ktorých predaj non-food sortimentu je iba v rozpätí 12 – 35 % z celku.
- Rakúska spoločnosť bauMax ukončila v roku 2015 svoje pôsobenie v Slovenskej republike.
TOP 10 OBCHODU V NON-FOOD SORTIMENTE V SR ZA ROK 2015
Por.
číslo |
Spoločnosť | Názov siete | % non-food sortiment | Tržby v mil. €
(bez DPH) |
1. | Tesco Stores SR | Tesco | 35 | 479,5 + |
2. | C&A Mode | C&A | 100 | 224,5 |
3. | NAY | Nay | 100 | 198,3 |
4. | Lidl Slovenská republika | Lidl | 20 | 195,3 + |
5. | Merkury Market Slovakia | Merkury Market | 100 | 161,5 |
6. | Kaufland Slovenská republika | Kaufland | 12 | 113,9 |
7. | bauMax SR | bauMax | 100 | 108,0 |
8. | IKEA Bratislava | IKEA | 100 | 97,6 + |
9. | Metro Cash & Carry | Metro | 23 | 96,3 + |
10. | STAVMAT stavebniny | Stavmat | 100 | 78,2 |
Zdroj: Portál finstat.sk, uvedené firmy alebo *odhad TERNO – agentúra pre prieskum trhu, Bratislava 2016
Poznámka+: Hospodársky rok sa nezhoduje s kalendárnym rokom.
Tržby spolu 1 753,1 mil. €, 25,5 % z tržieb TOP 30.