logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Vo svojich blogoch sa venujem komunikácii a odporúčaniam ako na ňu – a to vo všetkých smeroch....
  • POPAI CE usporadúva ďalší z virtuálnych seminárov, tentokrát na tému digitálnych technológií v...
  • Ministerstvo zdravotníctva pred pár dňami informovalo o zaradení pracovníkov obchodov do zoznamu...
  • Od stredy 3. marca vstúpili do platnosti prísnejšie bezpečnostné opatrenia, ktoré sa dotkli aj...

V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne

27. októbra 2016
Správy 0
16623
V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne

Veľké obchody nad dvesto metrov štvorcových musia zajtra v susednom Česku zavrieť. Dôvodom je zákon o predajnej dobe v maloobchode a veľkoobchode, ktorý zakazuje predaj počas niektorých sviatkov. Až 65 percent Čechov si pritom podľa prieskumu spoločnosti Incoma Czech myslí, že štát nemá čo obchodníkom určovať, kedy majú mať otvorené. Zajtrajší Deň vzniku samostatného československého štátu je prvý, ktorého sa nová zákonná norma týka. České obmedzenie predaja je podstatne rozsiahlejšie ako slovenské. U nás sa vzťahuje na štyri sviatky z pätnástich, v Česku na osem z trinástich.

Českým obchodníkom sa zákaz predaja nepozdáva, odhadujú, že kvôli nemu prídu asi o štyri miliardy českých korún, čo je v prepočte takmer 150 miliónov eur. Niektoré obchody sa preto snažia využiť nejasnosti v zákone. Malooobchodný reťazec Albert napríklad oznámil, že päť jeho supermarketov, ktoré sa nachádzajú vo vestibule pražského metra, bude mať zajtra napriek zákonnému obmedzeniu otvorené. Odvolával sa pritom na to, že zákon umožňuje výnimku, ak sa obchod nachádza v blízkosti železničnej stanice. Podľa Albertu je aj metro železnica.

Ozvala sa však Česká obchodná inšpekcia, ktorá takýto výklad neuznáva. Ak obchody Albert zajtra skutočne otvoria, spor by mohol skončiť pred súdom. Za nedodržiavanie zákona pritom hrozí pokuta milión českých korún (asi 37 tisíc eur), v prípadne opakovaného porušovania až päť miliónov (približne 185 tisíc eur).

Najväčší český internetový obchod Alza.cz zajtra plánuje otvoriť svoje kamenné výdajne tovaru. Tvrdí, že ide len o miesta, kde si zákazníci berú tovar, ktorý si už predtým objednali prostredníctvom internetu. Ani s tým obchodná inšpekcia nesúhlasí. „Pojem predaj je potrebné chápať tak, že zahŕňa nielen samotné objednanie tovaru zákazníkom, ale i jeho výdaj,“ tlmočil stanovisko právnikov hovorca inšpekcie Jiří Fröhlich.

Inšpekcia tiež upozornila, že nebude tolerovať účelové zmenšenie predajnej plochy tak, aby mala menej ako 200 metrov.

Proti zákonu sa chystá sťažnosť na Ústavný súd

Česká Hospodárska komora a Zväz obchodu a cestovného ruchu chcú proti zákonu podať sťažnosť na Ústavný súd. V súčasnosti zháňajú podpisy sedemnástich českých senátorov, ktoré sú k tomu potrebné.  „Zákon nastavuje pre jednotlivé subjekty na rovnakom trhu odlišné pravidlá fungovania, čo odporuje princípom férovej hospodárskej súťaže,“ nepáči sa Pavlovi Čmelíkovi, zástupcovi obchodu s hračkami Hamleys. Tento obchod sa napriek zákazu zajtra rozhodol otvoriť. Návštevníci však nebudú nakupovať, ale len si hračky pozerať, či využívať atrakcie, ktoré obchod ponúka.

V Česku musia predajne zavrieť na 7,5 dňa, u nás len na 3,5

h_mat2519

Zákaz predaja sa v Česku vzťahuje na osem sviatkov: 28. október, Štedrý deň (po dvanástej hodine), oba sviatky vianočné, 1. január, Veľkonočný pondelok, 8. máj (Deň víťazstva nad fašizmom) a 28. september (Deň českej štátnosti). Predaj počas ďalších piatich českých sviatkov je povolený.

Na Slovensku dnes musia mať obchody zatvorené na Štedrý deň po dvanástej hodine, na Prvý sviatok vianočný, Nový rok a Veľkonočnú nedeľu. Ostatných jedenástich sviatkov sa regulácia nijako nedotýka. U nás však musia v určené dni povinne zavrieť všetky obchody, zatiaľ čo v Česku to platí len pre veľké predajne.

Podobne ako v Česku aj u nás existujú výnimky zo zákona. Povolený je u nás maloobchodný predaj na letiskách, v prístavoch, ostatných zariadeniach verejnej hromadnej dopravy a nemocniciach. Rovnako môžu mať otvorené lekárne, predajne cestovných lístkov, predajne suvenýrov a malí živnostníci.

Súvisiace články:

Mounia El Hilali, generálna riaditeľka IKEA pre región Česka, Maďarska a Slovenska: Otvorenie obchodu na východe vyzerá nádejne Martin Kuruc, výkonný riaditeľ Tesco Stores SK: Najbližšie roky budeme rásť Nákupné správanie zákazníkov sa počas pandémie zmenilo možno natrvalo Slovenské pekárne sa využívajú len na polovicu. Počas krízy dokážeme byť sebestační

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

Podporujete pripravované obmedzenie jedno- a dvojcentových mincí?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 10.9k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.3k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.4k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 6.9k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

18. 3. 2021, POPAI CE seminár, Online

18. – 19. 5. 2021, Kongres Samoška 18, Bratislava

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

4. – 7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Komerčná prezentácia

Multimédia

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

„Zákazník je mojím hosťom,“ tvrdí Roderik Ledecký, majiteľ predajne BiodericO

12. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera