
Stopercentných džúsov sa minulý rok v predajniach potravín a zmiešaného tovaru na Slovensku predalo podľa výskumnej agentúry Nielsen dvadsať miliónov litrov v celkovej hodnote 26 miliónov eur. Spoločnosť Tetra Pak predpovedá celosvetový nárast ich predaja. Prispieť k tomu majú aj zeleninové, čisto prírodné a špeciálne stopercentné džúsy.
Tieto závery vyplývajú z globálnej výskumnej štúdie 100 % Juice Index, ktorú svetový výrobca obalov Tetra Pak pripravil okrem iného i na základe rozhovorov so 7 000 spotrebiteľmi zo siedmich krajín. Vďaka rastu na niektorých rozvíjajúcich sa trhoch a zpomaľovaniu poklesu na zavedených trhoch je dnes situácia stabilizovaná. Tetra Pak očakáva, že v roku 2018 sa trh ako celok vráti k rastu.
Výrobci okrem tradičných pomarančových či jablkových džúsov prichádzajú s novými druhmi ovocia, napríklad brusinka či mango. Trendom sú i zeleninové, čisto prírodné a špeciálne stopercentné džúsy.
Zeleninové džúsy:
Zmesi, ktoré obsahujú zeleninu a ovocie, majú nižší obsah cukru a vyšší zdravotný prínos. V súčasnosti sú celosvetovo štvrtým najobľúbenejším druhom stopercentných džúsov. Počet produktov so zeleninovým podielom, ktoré sú novouvádzané na trh, bol v roku 2015 trojnásobný v porovnaní s rokom 2012.
Čisto prírodné džúsy:
Za posledných šesť rokov narástol tržný podiel prírodných džúsov (nevyrobených z koncentrátu) na úkor džúsov z koncentrátu z 25 percent v roku 2009 na takmer 30 percent v roku 2015. Počet nových čisto prírodných produktov rástol v rokoch 2012 až 2015 priemerným ročným tempom 25 procent.
Špeciálne stopercentné džúsy:
Viac než 60 percent spotrebiteľov na celom svete má záujem o produkty s dokázanými zdravotnými benefitmi. Okrem pridávania zeleniny do zmesí výrobci stále častejšie ponúkajú džúsy obohatené o vitamíny. V roku 2015 predstavovali obohatené produkty so zdravotným prínosom celkom dve tretiny všetkých nových výrobkov z tejto kategórie.
Denne pije stopercentné džúsy 40 percent ľudí
Stopercentné džúsy sú podľa výskumnej štúdie bežnou súčasťou stravy spotrebiteľa. Denne ich pije 40 percent ľudí na svete. Spotrebitelia ďalej uvádzajú, že sú ochotní zaplatiť aj vyššiu cenu za džúsy, ktoré spájajú so zdravou výživou. Rast majú tiahnuť hore produkty, ktoré spĺňajú zdravotné požiadavky a dajú sa piť mimo domov, čo sú trendy zvlášť viditeľné v generácii mileniálov.
Podľa štatistík spoločnosti Nielsen tvorila v roku 2015 spotreba džúsov, ovocných štiav a nesýtených ovocných nápojov v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom na Slovensku 56,8 miliónov litrov v hodnote 57 miliónov eur.