
Zahraničný trend špeciálnych a funkčných potravín dorazil aj na Slovensko. Ich výrobe sa venuje čoraz viac domácich spoločností a obchodníci pre ne vyhradzujú čoraz viac miesta v regáloch.
Max Sport sa ako líder v oblasti funkčných potravín na Slovensku zúčastnil vo februári tohto roka ako jediný slovenský zástupca na prestížnom potravinárskom veľtrhu Gulfood v Dubaji. V konkurencii takmer päťtisíc vystavovateľov z celého sveta získal ocenenie v jednej z 18 hodnotených kategórií. Nový produkt organických proteínových cestovín ohodnotili ako inovatívny a telu prospešný výrobok. Max Sport ho uviedol na trh koncom minulého roka a výnimočnosť ich cestovín spočíva v tom, že sú bezlepkové, bio a so 42 % podielom rastlinných proteínov. Sú prvým produktom svojho druhu na trhu vyrobeným iba zo strukovín a vody. Pritom dokážu fungovať ako plnohodnotná náhrada klasických cestovín.
Širší sortiment smeruje na export
Keďže konzumentov v radoch celiatikov, alergikov aj ľudí s intoleranciami pribúda, rozširuje sa aj ponuka špeciálnych potravín. „Z našich výsledkov predaja môžeme vidieť, že momentálne je najvyšší záujem o produkty, ktoré sa vyznačujú týmito charakteristikami: sú bezlepkové, patria medzi alternatívy pre vegetariánov a majú anglický prívlastok clean label. To znamená, že obsahujú čisté ingrediencie na prírodnej báze,“ vysvetľuje Róbert Palka, obchodný riaditeľ spoločnosti Max Sport. V zahraničí je trend zdravej výživy ešte oveľa populárnejší. „Exportné trhy sú v tomto segmente rozvinuté a saturovanejšie,“ myslí si Kamil Varhánek, produktový manažér kategórie Müsli spoločnosti Emco. Aj Max Sport plánuje pokračovať v expanzii na zahraničné trhy. „Chceme sa sústrediť na doladenie celého nášho portfólia na čisto bezlepkové a stať sa značkou, na ktorú môžu byť Slováci hrdí,“ hovorí konateľ spoločnosti Martin Poledna.
Tradičný trh je ústretový
„Niekedy sa stane, že dopyt po špeciálnom produkte príde dokonca zo strany obchodníkov,“ hovorí zo skúsenosti Iveta Štefánová, riaditeľka marketingu spoločnosti Ryba Košice. Napríklad v sieti Supermarketov Fresh, kde sú tieto výrobky najrozšírenejšie a aj ponuka je dostatočne široká, majú na to vytvorené zvláštne oddelenie, viditeľne vyznačené pre lepšiu orientáciu zákazníkov. Maloobchodníci by sa mali zamerať na taký druh týchto výrobkov, akú majú skladbu svojich zákazníkov a aký je dopyt. „Najrýchlejšia a najlacnejšia cesta ako zabezpečiť odbyt týchto výrobkov je správna viditeľnosť a komunikácia v mieste predaja. Umiestnenie výrobkov na regáli závisí od toho, či ide o celý rad špeciálnych produktov, alebo iba o jeden produkt ako rozšírenie tradičného radu a značky,“ myslí si Iveta Štefánová. V druhom prípade si ľahšie získa dôveru zákazníka, ak má pozíciu pri svojom „materskom“ produkte a značke.
Viditeľné označenie vzbudzuje dôveru
V spoločnosti Ryba Košice si všimli narastajúci trend spotreby v prospech kvalitnejších výrobkov. „Štandardne kvalitné a tradičné výrobky rastú miernejšie, o triedu kvalitnejšie, exkluzívne a špeciálne výrobky zaznamenávajú výraznejší rast,“ poznamenáva Iveta Štefánová. Pri podpore predaja funguje viditeľné označenie na výrobku, ako aj jeho ľahko čitateľné zloženie, lebo práve toto evokuje v zákazníkoch vieru, že ide o zdravé výrobky, a že nič neskrývajú v popise malými písmenkami. Róbert Palka je presvedčený, že podpora funkčných potravín sa v zásade nelíši od podpory iných FMCG produktov: „Primárne sa venujeme štandardnej retailovej komunikácii, zvykneme realizovať aj podporné in-store promo akcie, aby sme sa dostali k ešte širšej báze spotrebiteľov.“ Pozitívne hodnotí aj ochutnávky, najmä na získanie spätnej väzby.
Prívlastok BIO pomáha aj marketérom
Táto kategória má jednoznačne všetky predpoklady na to, aby rástla z hľadiska množstva spotrebiteľov, cez rozširovanie portfólia potravín označených prívlastkom „funkčné“ alebo špeciálne. Tieto výrobky sa už snaží mať v portfóliu každý výrobca. Iveta Štefánová si myslí, že často je to dobrá téma pre pracovníkov marketingu a aktuálne je už každý druhý výrobok „bio alebo natural“. „Môže to ovplyvniť dôveru u zákazníka, lebo sa stratí rozdiel medzi bežným a zdravším výrobkom, čomu nasvedčujú aj niektoré súčasné názory našich zákazníkov. Sami majú problém uveriť niektorým výrobkom, či spĺňajú kritériá ‚zdravého‘ produktu,“ vysvetľuje. Stále však ostáva významný podiel zákazníkov, ktorí cieľavedome vyhľadávajú práve tieto produkty a tento trend bude určite pokračovať aj v budúcnosti.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Viac k téme funkčných potravín nájdete v časopise Tovar&Predaj 9 – 10/2016 v rubrike CatScan.