logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland v týchto dňoch venuje 100 000 eur trom vybraným organizáciám, ktoré pomáhajú...
  • Domáca maloobchodná sieť Coop Jednota pokračuje v podpore rozvoja slovenských miest a obcí....
  • Tesco sa v nezávislej ankete Najzamestnávateľ za rok 2022, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť...
  • Nadácia Coop Jednota darovala Nemocnici s poliklinikou Brezno lekárske prístroje v hodnote 6 023...

S biopotravinami predbehli v Biologike dobu

25. septembra 2016
Profily 0
5084
S biopotravinami predbehli v Biologike dobu

Sestry Monika Dubcová a Katarína Raučinová, spolumajiteľky Biologiky, začali s e-shopom s biopotravinami pred desiatimi rokmi, kedy to bolo na Slovensku ešte „pole neorané“. Dnes si myslia, že tak trochu predbehli dobu, pretože spočiatku to bolo veľmi komplikované a klientelu si budovali ťažko.

Spolumajiteľkám Monike Dubcovej a Kataríne Raučinovej sa páčilo, ako fungoval biosektor v Rakúsku a podľa zahraničného príkladu zamýšľali robiť roznášky tovaru chladiarenským autom. Vybrali sa do rakúskeho veľkoobchodu, kde získali „rozumy“ aj kontakty na rakúskych dodávateľov a raz za týždeň dovážali potraviny na Slovensko. Hoci už vtedy bolo na Slovensku zopár bioobchodov, ony chceli predávať aj čerstvé potraviny, nielen suché, ako múku, zrno alebo čaje. Po čase pochopili, že e-shop sám nestačí a je nevyhnutné otvoriť aj kamennú predajňu.

Prečítajte si tiež
Nakupovanie v Bratislave ožíva

Sťahovanie prinieslo rozmanitú klientelu

Prvú predajňu otvorili v bratislavskej mestskej časti Dúbravka. Správne predpokladali, že na sídlisku budú biopotraviny zaujímavé skôr pre mamičky, ktoré chcú svojim malým deťom dopriať to najlepšie. Neskôr sa presunuli do kancelárskeho komplexu Apollo centra. „Tam sme boli prekvapené z kompletnej zmeny klientely,“ hovorí Monika Dubcová. Väčšinou išlo o mladých, solventnejších ľudí. Chodili k nám cielene a kupovali si špecifické produkty. Keď minulý rok centrum zatvorili, mali obchodníčky len dva týždne na presťahovanie. Vyhovujúce priestory našli v obytnej zóne, vedľa luxusného bytového komplexu v Ružovej doline.

Prečítajte si tiež
V Bratislave sa nakupuje najviac od vypuknutia pandémie

„Konkurencia v oblasti biopotravín je abnormálna, pribúda ich ako húb po daždi,“ konštatuje Monika Dubcová. Našťastie sa rozširuje skupina zákazníkov, ktorá biopotraviny aktívne vyhľadáva. Stále sú to hlavne mamičky malých detí, ale pribudli aj ľudia s potravinovými intoleranciami, alergiami, diabetici a konzumenti, ktorí sa chcú zdravo stravovať, a preto uprednostňujú kvalitné potraviny. Do Biologiky opakovane chodia stáli zákazníci, niektorí už od začiatku, alebo tí z predošlých lokalít sa „presťahovali“ spolu s nimi. „Ľuďom často nejde ani tak o to, ako veľmi sú biopotraviny bio, ale snažia sa celkovo podporiť myšlienku poctivých potravín, záleží im na životnom prostredí a chcú pomôcť lokálnym dodávateľom či pestovateľom,“ hovorí majiteľka.

bio

bio-2

Ľudia dnes chápu, prečo je cena vyššia

„Našou výhodou je, že aj ceny kvalitných konvenčných potravín stúpajú, takže biopotraviny sa už nejavia byť také cenovo nedostupné ako kedysi,“ myslí si Monika Dubcová. Ako dodáva: „Niekedy bol ten cenový rozdiel oveľa väčší, preto sme sa snažili dávať si čo najmenšiu maržu, aby boli ľudia ochotní zaplatiť.“ Dnes zákazníci akceptujú vyššiu cenu za biopotraviny, vidno, že aj osveta pomohla. Zároveň reagujú na to, že pridaná hodnota špeciálnych potravín je v náročnosti ich výroby.

Aktuálnym hitom na trhu sú podľa majiteľky výrobky sladené kokosovým cukrom, lebo majú nízky glykemický index. „Pozitívne rastie aj ekodrogéria – čistiace prostriedky, ekokozmetika, ale darí sa aj čerstvým výrobkom, ako sú jogurty, syry, mlieko v skle. V tejto oblasti sledujeme postupný návrat k potravinám našich starých materí,“ hovorí s úsmevom. „Ľudia chcú naozajstné maslo, mlieko a podobne,“ dodáva.

Domáci výrobcovia pribúdajú len pomaly

bio-3

Biologika predáva aj produkty slovenských výrobcov. Napríklad z Farmy Bio Sante v Melčiciach berú vajíčka a mäso alebo stopercentné šťavy. V ponuke predajne sú aj slovenské čokolády od výrobcu Lýra, ktoré získavajú ceny na svetových súťažiach, alebo ovčie výrobky od podnikateľky roka z Farmy v Pružine.

Podľa majiteľky však stále tvoria 80 percent dodávateľov rakúski producenti.  Počet slovenských výrobcov je pravdepodobne stále nízky preto, lebo farmári sa boria s vysokou cenou vypestovaných produktov a nedokážu ich vyrobiť za cenu, akú ponúkajú zahraniční dodávatelia. Ďalším problémom je logistika a distribúcia hotových (najmä chladených) produktov. Na to väčšinou nie sú prostriedky ani čas. Slovenskí dodávatelia dovážajú tovar raz do týždňa, prípadne raz za dva týždne. Kritériom výberu spolupráce je väčšinou cena, teda výška marže a šírka sortimentu.

E-shop má stagnujúcu tendenciu

Oproti internetovému predaju vyrobí kamenný obchod stále neporovnateľne vyššie tržby. E-shop tvorí asi pätinu predaja a má stagnujúcu tendenciu. „Hlavným dôvodom, prečo spotrebitelia neuprednostnia pohodlný nákup cez internet, je pravdepodobne ten, že v predajni majú možnosť tovar vidieť, ohmatať ho a najmä konzultovať svoje potreby,“ domnieva sa Monika Dubcová. To je nesporne veľká výhoda. Cez internet prijímajú objednávky od pondelka do štvrtka a v piatok tovar roznášajú po Bratislave. „Doprava je pri nákupe nad štyridsať eur grátis ako služba pre zákazníka,“ hovorí majiteľka. Mimo mesta posielajú potraviny poštou alebo kuriérom.

Prekvapilo ju, aké je podnikanie náročné

Pri pohľade späť, na začiatok podnikania, Monika Dubcová hovorí, že najväčším prekvapením bolo pre ňu zistenie, aké náročné je otvoriť si vlastný obchod. Dve sestry sú totiž na všetko samé, vedú e-shop, vybavujú objednávky, vyberajú výrobky, vedú si účtovníctvo. Popritom sa ešte striedajú v predajni, pretože nemajú žiadnych zamestnancov a radšej sedia za pokladnicou a fundovane radia zákazníkom. Obchod im zaberie takmer všetok voľný čas. „Vzťahy v rodine sa nám otvorením spoločných potravín nezhoršili,“ smeje sa obchodníčka. Naopak, je veľmi rada, že pracuje práve so sestrou, pretože všetko je podľa nej postavené na dôvere. Aj v otázkach smerovania podnikania sa len výnimočne nezhodnú.

Spokojný zákazník je najlepšia reklama

bio-5

„Základom kvalitných služieb je u nás to, že zákazníkov väčšinou poznáme a máme s nimi osobný kontakt. Táto reklama sa nám aj najviac osvedčila,“ pochvaľuje si Monika Dubcová. V minulosti skúšali aj letáky, upozorňujúce na cenové akcie, ale to sa vôbec neosvedčilo. Rovnako nepomohli ani zľavové kupóny. „Reflektovalo na ne len málo zákazníkov, toto nie je sortiment na akciové ponuky,“ hovorí majiteľka. „Pre nás najviac znamená stále spokojný zákazník, ktorý odovzdáva svoj dobrý pocit ďalej a pritiahne aj ďalších ľudí,“ vysvetľuje.

Promócie sa ukázali ako výhodné v prípade, že ide o uvedenie nového výrobku alebo artiklu pred koncom dátumu spotreby. Niekedy využívajú aj prezentácie dodávateľov priamo v obchode, najmä ak ide o nový výrobok. „Za spôsob reklamy, ktorý funguje, považujem ešte reklamu na facebooku. Máme asi tisíc sto fanúšikov a využívame aj sponzorovanú, platenú reklamu, najmä v prípade zaujímavých noviniek,“ vysvetľuje Monika Dubcová. „Zákazníci si často pozrú naše produkty v e-shope, ale potom aj tak prídu nakúpiť osobne,“ uzatvára.

biologika

 

Rada Moniky Dubcovej začínajúcim obchodníkom:

„Dobre si preverte lokalitu, kde chcete otvoriť predajňu, lebo to je veľmi dôležité. Aj rovnaký sortiment sa totiž niekde predáva lepšie, inde horšie. Treba sa rozhodovať podľa toho, čo chcete predávať.“

 

O Monike Dubcovej:

obchodnicka-3

  • 51 rokov
  • dve dospelé deti
  • elektrotechnička, bez predošlých skúseností v obchode
  • má rada šport a psy

 

O obchode:

Názov: Biologika

Sídlo: Trenčianska 56/F, Bratislava

Počet zamestnancov: 0, všetko zabezpečujú spolumajiteľky

Otváracie hodiny: pondelok až piatok od 9.00 do 18.00 hod., v sobotu a nedeľu zatvorené

Predajná plocha: 100 metrov štvorcových + 30 metrov štvorcových skladové priestory

Vozidlo: Citroën Berlingo

 

Monikine bestsellery:

6 druhov

raňajkových zmesí Iswari, ktoré spotrebiteľovi postačia na osem dní, nájdu zákazníci v ponuke Biologiky. Obsahujú tzv. superpotraviny s mimoriadnymi nutričnými kvalitami.

13 bylín

obsahuje Havlíkov šampón, ktorý patrí do radu výrobkov z Havlíkovej apotéky. Má stimulačný efekt na vlasy, málo pení a šetrne sa stará o poškodené vlasy a pokožku hlavy.

 99 %

čistého panamského kakaa obsahuje biočokoláda Vivani s kokosovým cukrom. Všetky čokolády tejto značky sa vyznačujú vysokým obsahom kakaa, najnižší obsah začína na 37 %. Intenzívna kakaová chuť je určená pre znalcov čokolády.

Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk

 O obchode Biologika si prečítate aj v časopise TaPmag 9 – 10/2016.

Súvisiace články:

Nakupovanie v Bratislave ožíva V Bratislave sa nakupuje najviac od vypuknutia pandémie

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera