
Sestry Monika Dubcová a Katarína Raučinová, spolumajiteľky Biologiky, začali s e-shopom s biopotravinami pred desiatimi rokmi, kedy to bolo na Slovensku ešte „pole neorané“. Dnes si myslia, že tak trochu predbehli dobu, pretože spočiatku to bolo veľmi komplikované a klientelu si budovali ťažko.
Spolumajiteľkám Monike Dubcovej a Kataríne Raučinovej sa páčilo, ako fungoval biosektor v Rakúsku a podľa zahraničného príkladu zamýšľali robiť roznášky tovaru chladiarenským autom. Vybrali sa do rakúskeho veľkoobchodu, kde získali „rozumy“ aj kontakty na rakúskych dodávateľov a raz za týždeň dovážali potraviny na Slovensko. Hoci už vtedy bolo na Slovensku zopár bioobchodov, ony chceli predávať aj čerstvé potraviny, nielen suché, ako múku, zrno alebo čaje. Po čase pochopili, že e-shop sám nestačí a je nevyhnutné otvoriť aj kamennú predajňu.
Sťahovanie prinieslo rozmanitú klientelu
Prvú predajňu otvorili v bratislavskej mestskej časti Dúbravka. Správne predpokladali, že na sídlisku budú biopotraviny zaujímavé skôr pre mamičky, ktoré chcú svojim malým deťom dopriať to najlepšie. Neskôr sa presunuli do kancelárskeho komplexu Apollo centra. „Tam sme boli prekvapené z kompletnej zmeny klientely,“ hovorí Monika Dubcová. Väčšinou išlo o mladých, solventnejších ľudí. Chodili k nám cielene a kupovali si špecifické produkty. Keď minulý rok centrum zatvorili, mali obchodníčky len dva týždne na presťahovanie. Vyhovujúce priestory našli v obytnej zóne, vedľa luxusného bytového komplexu v Ružovej doline.
„Konkurencia v oblasti biopotravín je abnormálna, pribúda ich ako húb po daždi,“ konštatuje Monika Dubcová. Našťastie sa rozširuje skupina zákazníkov, ktorá biopotraviny aktívne vyhľadáva. Stále sú to hlavne mamičky malých detí, ale pribudli aj ľudia s potravinovými intoleranciami, alergiami, diabetici a konzumenti, ktorí sa chcú zdravo stravovať, a preto uprednostňujú kvalitné potraviny. Do Biologiky opakovane chodia stáli zákazníci, niektorí už od začiatku, alebo tí z predošlých lokalít sa „presťahovali“ spolu s nimi. „Ľuďom často nejde ani tak o to, ako veľmi sú biopotraviny bio, ale snažia sa celkovo podporiť myšlienku poctivých potravín, záleží im na životnom prostredí a chcú pomôcť lokálnym dodávateľom či pestovateľom,“ hovorí majiteľka.
Ľudia dnes chápu, prečo je cena vyššia
„Našou výhodou je, že aj ceny kvalitných konvenčných potravín stúpajú, takže biopotraviny sa už nejavia byť také cenovo nedostupné ako kedysi,“ myslí si Monika Dubcová. Ako dodáva: „Niekedy bol ten cenový rozdiel oveľa väčší, preto sme sa snažili dávať si čo najmenšiu maržu, aby boli ľudia ochotní zaplatiť.“ Dnes zákazníci akceptujú vyššiu cenu za biopotraviny, vidno, že aj osveta pomohla. Zároveň reagujú na to, že pridaná hodnota špeciálnych potravín je v náročnosti ich výroby.
Aktuálnym hitom na trhu sú podľa majiteľky výrobky sladené kokosovým cukrom, lebo majú nízky glykemický index. „Pozitívne rastie aj ekodrogéria – čistiace prostriedky, ekokozmetika, ale darí sa aj čerstvým výrobkom, ako sú jogurty, syry, mlieko v skle. V tejto oblasti sledujeme postupný návrat k potravinám našich starých materí,“ hovorí s úsmevom. „Ľudia chcú naozajstné maslo, mlieko a podobne,“ dodáva.
Domáci výrobcovia pribúdajú len pomaly
Biologika predáva aj produkty slovenských výrobcov. Napríklad z Farmy Bio Sante v Melčiciach berú vajíčka a mäso alebo stopercentné šťavy. V ponuke predajne sú aj slovenské čokolády od výrobcu Lýra, ktoré získavajú ceny na svetových súťažiach, alebo ovčie výrobky od podnikateľky roka z Farmy v Pružine.
Podľa majiteľky však stále tvoria 80 percent dodávateľov rakúski producenti. Počet slovenských výrobcov je pravdepodobne stále nízky preto, lebo farmári sa boria s vysokou cenou vypestovaných produktov a nedokážu ich vyrobiť za cenu, akú ponúkajú zahraniční dodávatelia. Ďalším problémom je logistika a distribúcia hotových (najmä chladených) produktov. Na to väčšinou nie sú prostriedky ani čas. Slovenskí dodávatelia dovážajú tovar raz do týždňa, prípadne raz za dva týždne. Kritériom výberu spolupráce je väčšinou cena, teda výška marže a šírka sortimentu.
E-shop má stagnujúcu tendenciu
Oproti internetovému predaju vyrobí kamenný obchod stále neporovnateľne vyššie tržby. E-shop tvorí asi pätinu predaja a má stagnujúcu tendenciu. „Hlavným dôvodom, prečo spotrebitelia neuprednostnia pohodlný nákup cez internet, je pravdepodobne ten, že v predajni majú možnosť tovar vidieť, ohmatať ho a najmä konzultovať svoje potreby,“ domnieva sa Monika Dubcová. To je nesporne veľká výhoda. Cez internet prijímajú objednávky od pondelka do štvrtka a v piatok tovar roznášajú po Bratislave. „Doprava je pri nákupe nad štyridsať eur grátis ako služba pre zákazníka,“ hovorí majiteľka. Mimo mesta posielajú potraviny poštou alebo kuriérom.
Prekvapilo ju, aké je podnikanie náročné
Pri pohľade späť, na začiatok podnikania, Monika Dubcová hovorí, že najväčším prekvapením bolo pre ňu zistenie, aké náročné je otvoriť si vlastný obchod. Dve sestry sú totiž na všetko samé, vedú e-shop, vybavujú objednávky, vyberajú výrobky, vedú si účtovníctvo. Popritom sa ešte striedajú v predajni, pretože nemajú žiadnych zamestnancov a radšej sedia za pokladnicou a fundovane radia zákazníkom. Obchod im zaberie takmer všetok voľný čas. „Vzťahy v rodine sa nám otvorením spoločných potravín nezhoršili,“ smeje sa obchodníčka. Naopak, je veľmi rada, že pracuje práve so sestrou, pretože všetko je podľa nej postavené na dôvere. Aj v otázkach smerovania podnikania sa len výnimočne nezhodnú.
Spokojný zákazník je najlepšia reklama
„Základom kvalitných služieb je u nás to, že zákazníkov väčšinou poznáme a máme s nimi osobný kontakt. Táto reklama sa nám aj najviac osvedčila,“ pochvaľuje si Monika Dubcová. V minulosti skúšali aj letáky, upozorňujúce na cenové akcie, ale to sa vôbec neosvedčilo. Rovnako nepomohli ani zľavové kupóny. „Reflektovalo na ne len málo zákazníkov, toto nie je sortiment na akciové ponuky,“ hovorí majiteľka. „Pre nás najviac znamená stále spokojný zákazník, ktorý odovzdáva svoj dobrý pocit ďalej a pritiahne aj ďalších ľudí,“ vysvetľuje.
Promócie sa ukázali ako výhodné v prípade, že ide o uvedenie nového výrobku alebo artiklu pred koncom dátumu spotreby. Niekedy využívajú aj prezentácie dodávateľov priamo v obchode, najmä ak ide o nový výrobok. „Za spôsob reklamy, ktorý funguje, považujem ešte reklamu na facebooku. Máme asi tisíc sto fanúšikov a využívame aj sponzorovanú, platenú reklamu, najmä v prípade zaujímavých noviniek,“ vysvetľuje Monika Dubcová. „Zákazníci si často pozrú naše produkty v e-shope, ale potom aj tak prídu nakúpiť osobne,“ uzatvára.
Rada Moniky Dubcovej začínajúcim obchodníkom:
„Dobre si preverte lokalitu, kde chcete otvoriť predajňu, lebo to je veľmi dôležité. Aj rovnaký sortiment sa totiž niekde predáva lepšie, inde horšie. Treba sa rozhodovať podľa toho, čo chcete predávať.“
O Monike Dubcovej:
- 51 rokov
- dve dospelé deti
- elektrotechnička, bez predošlých skúseností v obchode
- má rada šport a psy
O obchode:
Názov: Biologika
Sídlo: Trenčianska 56/F, Bratislava
Počet zamestnancov: 0, všetko zabezpečujú spolumajiteľky
Otváracie hodiny: pondelok až piatok od 9.00 do 18.00 hod., v sobotu a nedeľu zatvorené
Predajná plocha: 100 metrov štvorcových + 30 metrov štvorcových skladové priestory
Vozidlo: Citroën Berlingo
Monikine bestsellery:
6 druhov
raňajkových zmesí Iswari, ktoré spotrebiteľovi postačia na osem dní, nájdu zákazníci v ponuke Biologiky. Obsahujú tzv. superpotraviny s mimoriadnymi nutričnými kvalitami.
13 bylín
obsahuje Havlíkov šampón, ktorý patrí do radu výrobkov z Havlíkovej apotéky. Má stimulačný efekt na vlasy, málo pení a šetrne sa stará o poškodené vlasy a pokožku hlavy.
99 %
čistého panamského kakaa obsahuje biočokoláda Vivani s kokosovým cukrom. Všetky čokolády tejto značky sa vyznačujú vysokým obsahom kakaa, najnižší obsah začína na 37 %. Intenzívna kakaová chuť je určená pre znalcov čokolády.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
O obchode Biologika si prečítate aj v časopise TaPmag 9 – 10/2016.