logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...

Miroslav Labaš, majiteľ obchodov Labaš: Snažím sa zákazníkom poskytnúť alternatívu

25. septembra 2016
Profily 0
7788
Miroslav Labaš, majiteľ obchodov Labaš: Snažím sa zákazníkom poskytnúť alternatívu

Košická spoločnosť Labaš prevádzkuje veľkoobchod s potravinami, cash & carry predajňu a 26 vlastných supermarketov. Okrem toho zásobuje už 800 obchodov pod značkou Fresh, ktoré patria tradičným slovenským obchodníkom. „Snažíme sa držať nad vodou slovenský tradičný maloobchod. Väčšinou ide o menšie predajne, ktoré sa v dedinkách delia o zákazníkov s predajňami Coop Jednota alebo CBA SK,“ hovorí Miroslav Labaš. Najsilnejšie zastúpenie týchto predajní je na východe, ale v strede a na západe Slovenska počet stále pribúda.

Obrat spoločnosti Labaš z roka na rok rastie. Dávate si na začiatku roka konkrétne ciele?

Prečítajte si tiež
Jaroslav Fotul odchádza po 22 rokoch zo spoločnosti Labaš

Dávame ciele ľuďom, ktorí sú zodpovední za obrat vo veľkoobchode a v maloobchode. Tento rok sme nastavili reálny cieľ tržieb tak, aby sme ho dokázali s istotou dosiahnuť. Naším hlavným cieľom je mať stále nárast. To je základ.

Pred piatimi rokmi ste zásobovali približne 600 predajní pod značkou Fresh. Dnes ich je 800. Je stále východ najsilnejší?

Prečítajte si tiež
Sieť potravín Fresh Plus spúšťa zálohovanie

Východ sme mali obsadený skôr. Je silnejší. Na západe a v strede sú zase vyššie nárasty predajní. Je to pre nás stále tak trochu pole neorané.

Z vášho pohľadu je na Slovensku dostatok domácich obchodníkov?

Zásobujeme len slovenské obchody, nespolupracujeme so žiadnym zahraničným partnerom. Snažíme sa držať nad vodou slovenský nezávislý maloobchod. Najčastejšie sú to menšie predajne v dedinkách. V obciach sa väčšinou stretnete s jednou predajňou Coop Jednota alebo CBA SK a s Freshom. Nájde sa aj pár predajní úplne nezávislých obchodníkov. Pomerne významným hráčom je tu aj Milk-Agro. Majú asi 180 svojich predajní, väčšinou menších.

Nemali by ste o tieto predajne záujem?

Ani nie. Oni majú svoj systém. Predajom si podporujú výrobu mliečnych výrobkov. Ich hlavnou prioritou je predávať vlastné výrobky vo svojich predajniach, a na to im stačí aj menší formát. My máme 26 vlastných predajní. Minulý rok sme otvorili päť nových supermarketov, tento rok iba jeden. Zhodou okolností v mojom rodisku, presne na mieste, kde žila moja babička a mama, v obci Myslava.

Bola to náhoda, že predajňa vyrástla na takomto symbolickom mieste?

Už som na ten pozemok pozeral veľa rokov. V obci to bolo z hľadiska rozmeru najlepšie miesto na obchod. Nakoniec to vyšlo. Máme tam najnovšiu a z môjho pohľadu aj najmodernejšiu predajňu. Kládli sme veľký dôraz na ekológiu. Začali sme s tým už pred časom. Boli sme možno jedni z prvých, kto zaviedol do predajní ledkové svietidlá, kým konkurencia stále používala klasické trubice. Neskôr sme k tomu pridali aj zatvorené chladiarenské a mraziarenské vitríny. Prinášajú výraznú úsporu energie, odhadom 40 percent. Odpadové teplo využívame na ohrev teplej vody. Pribudli aj tepelné čerpadlá, ktoré vyrobia štvornásobne viac tepla ako je energetický príkon. Navyše v Myslave montujeme aj desaťkilowattovú solárnu elektráreň, ktorá bude dodávať do predajne elektrinu. Budova má dobré izolačné vlastnosti. Je to asi to najekologickejšie, čo sa momentálne dá urobiť. Návratnosť meriame. Veľmi sa mi páči, že urobíme niečo ekologické a dokonca na tom ešte aj ušetríme.

Pristúpili ste k zatvorenej mraziarenskej a chladiarenskej technike. Nevnímajú to zákazníci ako prekážku pri nákupe?

Aby tomu porozumeli, nalepili sme na sklo zelené nápisy, ktoré vysvetľujú, že chránime životné prostredie.

V jednom z vašich supermarketov ste zaviedli možnosť skenovania nákupu so zariadeniami Joya. Ako sa tento systém osvedčil?

Zvažujeme, či by sme ho nemali pustiť aj na niektorú ďalšiu prevádzku. Ale v podstate stále čakáme na nejaký výsledok. Každý týždeň pribúdajú registrácie nových zákazníkov, ktorí Joyu pri nákupe využívajú, ale zrejme aj nejakí ubúdajú, lebo pomer je stabilizovaný. Ak by bolo číslo väčšie, rozmýšľali by sme posunúť to ďalej. Číslo je síce zaujímavé, aleešte nie natoľko, aby nás motivovalo ísť do ďalšej predajne. Musím povedať, že tento systém nepoužívam ani ja. Je pre mňa jednoduchšie nahádzať si tovar do košíka, vyložiť na pás a po nablokovaní naložiť do tašiek. Joyu využívajú zrejme skôr ľudia, ktorí si chcú skontrolovať cenu, alebo ich to jednoducho baví. Vidíme však, že väčšina ľudí nakupuje štandardne. Sú takí, ktorí si tento systém chvália a prídu aj zďaleka len preto, že si môžu tovar sami naskenovať. Ale je to len určitá skupina ľudí.

Pred pár rokmi došlo vo vašej spoločnosti k zmene – začali ste sa detailnejšie zaoberať zložením potravín. Čo túto zmenu vyvolalo?

U mňa bol prvotným impulzom článok s názvom Veľká cholesterová lož. Ak si zadáte tieto kľúčové slová do vyhľadávača, určite ho nájdete. Mňa článok oslovil do takej miery, že som sa rozhodol niečo vo firme zmeniť. Zrazu som videl, že mám možnosť pomôcť aj ostatným.

K zmene došlo najmä v sortimente. Čo u vás zákazníci nájdu?

Je niekoľko smerov, ktorými sa uberáme. Základom sú biopotraviny. Platí na ne úplne iná legislatíva než na tie bežné. Normy sú oveľa prísnejšie. Tým pádom sú potraviny o čosi drahšie. Neviem o tom, že by mali výrobcovia nejaké úľavy na daniach, čiže logicky musia byť drahšie. Výrobcovia majú oveľa viac kontrol a nákladov spojených s výrobou takýchto potravín. Nemyslím si, že to je správne, ale taká je legislatíva. Predaj biopotravín sme zaviedli aj vo všetkých našich supermarketoch, kde máme v ponuke vyše tristo druhov biovýrobkov.

V predajniach, ktoré sú pod značkou Fresh, je tento sortiment zrejme na dobrovoľnej báze.

Áno. Je to vlastne jedna z vecí, ktorou chceme odlíšiť franchisové Fresh predajne od supermarketov, ktoré prevádzkuje Labaš. Robíme síce poradenstvo pre všetky predajne Fresh, ale nevieme zabezpečiť, aby aj oni ponúkali celý sortiment bio výrobkov či dbali na ekológiu ako my. Predaj tohto sortimentu žiaľ nepredstavuje dobrú zárobkovú činnosť. Na druhej strane určite nechceme z tohto smeru upustiť, lebo legislatíva je, čo sa týka zloženia potravín, veľmi benevolentná. Potraviny, ktoré sa predávajú teraz, nie sú v dobrom stave.

Keď sa to tak vezme, máte priamy dosah na to, ako sa stravuje podstatná časť Slovenska. To už je riadna zodpovednosť.

Nechcel som z našich supermarketov urobiť vyslovene biopredajne, pretože tržby by zrejme rapídne klesli. Snažím sa poskytnúť ľuďom alternatívu. Môžu si vybrať. Kto chce chemické a najlacnejšie potraviny, môže si ich kúpiť. Kto sa chce stravovať zdravšie, v predajniach označených ako Fresh Plus si nájde množstvo zdravších výrobkov ako v konkurenčných sieťach, ktorých hlavnou prioritou je zisk.

Spomenuli ste, že sa uberáte viacerými smermi.

Ďalšie sú napríklad výrobky z farmy. Máme veľmi dobrú spoluprácu s farmou neďaleko Košíc. Sám som ju niekoľkokrát navštívil. Ich produkty sú tiež zdravšou alternatívou, pretože nepridávajú do výrobkov prídavné látky. Nemusia byťo značované ako bio, ale výroba prebieha tradičným spôsobom bez alchymistických pokusov v laboratóriách.

Veľkému úspechu sa teší aj vaša privátna značka…

Od výrobkov pod našou privátnou značkou Fresh si sľubujem veľa. Pristúpili sme k rozdeleniu výrobkov z hľadiska kvality a zloženia. Fresh basic, to je kvalita, ktorú výrobca bežne ponúka, ale v nižšej cene. Fresh exclusive nie je robená kvôli cene, ale výrobky musia obsahovať všetko, ako má byť. A Fresh healthyliving predstavuje rad výrobkov pre zdravší život. Tieto výrobky spĺňajú isté kritériá. V ich receptúre musí byť niečo pozmenené tak, aby boli bezpečnejšie a zdravšie pre zákazníka oproti klasickým potravinám. Môže to byť menej cukru, viac celozrnnej múky, vynechaná prídavná látka či zámena chemického farbiva za prírodné.

Kto dáva výrobcom návrhy na zmenu receptúr?

Stále na to dohliadam osobne. Veľa vecí z tejto oblasti som si naštudoval a následne som dal návrhy. Stretnem sa s výrobcom, s pracovníkom z laboratória a potomo zložení výrobkov konzultujeme. Ako sa vyrábajú, čo by sa dalo nahradiť, prípadne čo úplne vynechať. Vo väčšine prípadov sa dá s výrobkom niečo urobiť, aby bol zdravší. Veľakrát je to o jednom cente, kvôli ktorému výrobok obsahuje prídavnú látku, ktorá sa vyrába z ropy alebo uhoľného dechtu. Pritom na cene to urobí jeden – dva centy. Radšej nakúpime o trochu drahšie, ale potom zaradíme výrobok do radu Fresh healthyliving. Ľudia takto môžu vedieť, že ide o výrobky, pri ktorých sme skontrolovali zloženie a niečo upravili, aby boli prospešnejšie pre zdravie.

Vzdelávate nejako zákazníkov?

V minulosti sme spolupracovali napríklad s portálom kosicednes.sk. Pomáhali nám aj s výrobou nášho letáku, dopĺňali redakčnú časť a český výživový poradca pripravoval porovnanie výrobkov, v ktorých sme zmenili receptúru s konkurenčnými výrobkami. Natáčali sme aj reláciu pre lokálnu televíziu, ktorá súvisela s mojím článkom o bielej a celozrnnej múke.

Čo ste zistili ohľadom týchto múk?

Dal som si urobiť rozbory, aby som videl, koľko výživných látok obe múky obsahujú. Rozdiel bol taký veľký, že som to musel prezentovať a ukázať ľuďom, čo vlastne jedia. Ja osobne, ak mám možnosť výberu, zvolím výrobok z celozrnnej múky. Bielu jem len vtedy, ak vyslovene nemám na výber.

Veronika Mišíková, veronika.misikova@atoz.sk

Rozhovor nájdete aj v časopise TaPmag 9 – 10/2016.

Súvisiace články:

Jaroslav Fotul odchádza po 22 rokoch zo spoločnosti Labaš Sieť potravín Fresh Plus spúšťa zálohovanie Fresh PlusV Košiciach pribudol nový supermarket Fresh Plus Martin Labaš, obchodný riaditeľ, Labaš: Víziou je dotiahnuť spoločnosť aspoň o stupienok vyššie

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera