Hudba budúcnosti v kategórii čajov hrá symfóniu zdravia z prírody, spotrebitelia budú aj naďalej vyhľadávať funkčné čaje a bylinkové zmesi so zdravotnými benefitmi.
„Spotrebitelia sa neboja ani inovácií vo forme spájania rôznych druhov chutí zeleniny a ovocia alebo čajových hybridov v rámci segmentu, ako napríklad Popcorn Tea Choco Chai,“ myslí si Zuzana Žubor Kágerová, riaditeľka nákupu a predaja spoločnosti Klember. Trendom sú podľa nej aj nové Super Food ingrediencie ako moruša biela, čistec a kurkuma. Novinkou budú výrobky v tabletkovej forme, ktoré začínajú ponúkať farmaceutické spoločnosti vo forme čajových zmesí. K spotrebiteľom si hľadajú cestu čajové kapsule, použiteľné v domácich kávovaroch či špeciálne v Tea home-brewmachine. Napríklad Cafissimo Teatime Oriental Chai je čaj v kapsuliach, ktoré neobsahujú instantnú zmes, ale kvalitný bylinkový čaj a korenie. Jednoduchým stlačením gombíka získa konzument plnohodnotný biočaj.
Obchodníci by mali mať prehľad o situácii na trhu
Netreba zabúdať na to, že zákazníci majú obľúbené značky a overené chute, ku ktorým sa radi vracajú. Robert Bárta, obchodný manažér spoločnosti Teekanne, si myslí, že čaj má svoje miesto v obchodoch tradičného trhu, ale obchodníci s ním pracujú konzervatívne a nereagujú dostatočne pružne na situáciu na trhu. Slovenský zákazník je náročný, žiada svoj obľúbený produkt, a keď ho v sortimente nenájde, ide si ho kúpiť inde a obchodník tak prichádza o tržbu. „Preto je dôležité pracovať s portfóliom v predajni strategicky, orientovať sa na zákazníka, ale pritom si strážiť skladbu sortimentu, zásoby a pozorovať, čo je na trhu skutočne nové a úspešné, čo zákazníka priláka. Vďaka konkurencii rastie aj promočný podiel čajového segmentu, takže netreba zabúdať ani na relevantné akciové ponuky. „Stále však platí, že zákazník sa o nákupe rozhoduje priamo v mieste predaja, preto je dôležité pracovať s produktom, jeho vystavením, označením a použitím marketingových in store prostriedkov,“ dodáva Robert Bárta.
Čaj si objednávajú už aj cez internet
Spotrebitelia začali čaj nakupovať vo zvýšenej miere aj v diskontoch. „Ich podiel na obrate celej kategórie dlhodobo rastie na všetkých dôležitých trhoch v Európe, nielen na Slovensku,“ hovorí Robert Bárta. „Dlhodobo tiež sledujeme rast významu internetového predaja, či už ide o odnože kamenných obchodov alebo iba e-shopy,“ dodáva. Zákazníci majú menej času a tak viac využívajú internet aj na nakupovanie rýchloobrátkového tovaru. Vďaka hospodárskemu rastu a pozitívnemu naladeniu spotrebiteľov rastie aj spotreba čaju mimo domácnosti, či už na pracovisku alebo v gastronómii.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Viac o kategórii teplých nápojov nájdete v časopise Tovar&Predaj 9 – 10/2016 v rubrike CatScan.