
Výdavky na kozmetiku za posledné tri roky narástli na Slovensku na vyše pol miliardy eur. Stoja za tým zvyšujúce sa nároky na osobnú hygienu najmä u mladých ľudí. Priemerný Slovák minulý rok minul 29 eur na produkty osobnej hygieny, 22 eur na starostlivosť o pleť, 18 eur na vlasovú starostlivosť, 16 eur na voňavky a 14 eur na dekoratívnu kozmetiku.
V minulom roku Slováci investovali do kozmetiky celkovo 530,9 milióna eur. To je o 24,6 miliónov viac ako v roku 2012. Ukazuje to prieskum, ktorý realizovalo celoeurópske združenie výrobcov kozmetických výrobkov Cosmetics Europe. „Správanie slovenských spotrebiteľov sa pri kozmetických produktoch neustále približuje európskym štandardom. Navyše dlhodobo zaznamenávame trend rastúcich výdavkov na kozmetické produkty,“ uviedol Ľubomír Tuchscher, výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky, ktoré je členom Cosmetics Europe.
V uplynulom roku najväčší nárast zaznamenali produkty spadajúce do skupiny osobných vôní a starostlivosti o vlasy. Medziročné navýšenie výdavkov v týchto skupinách produktov bolo o 2,5 percenta. Celkové výdavky na kozmetiku medziročne vzrástli o približne 1,5 percenta.
Telesný zápach či mastné vlasy sú strašiakom tínedžerov
Starostlivosť o telo a výzor je v živote veľmi dôležitá pre 73 percent mladých ľudí. Potvrdil to veľký európsky prieskum Nemeckého združenia pre kozmetiku, toaletné potreby, parfumériu a čistiace prostriedky.
Väčšina mladých ľudí si pri odchode z domu okrem mobilného telefónu pribalí aj deodorant. Osobná hygiena je medzi dospievajúcimi tínedžermi citlivo vnímanou témou. Pre telesné prejavy spojené s pubertou, akými sú nadmerné potenia sa či zápach, sa cítia „trápne“ a môžu sa ľahko stať terčom posmeškov zo strany svojich rovesníkov. Telesnému zápachu sa na stupnici „trápnosti“ môžu podľa opýtaných vyrovnať už len mastné a neupravené vlasy.
„Až 85 percent respondentov tvrdí, že sa vďaka kozmetickým výrobkom cíti bezpečnejšie – získavajú záruku, že nebudú zapáchať ani mať prepotené oblečenie. 67 percent chce byť atraktívnejších pre opačné pohlavie a 64 percent sa chce vyhnúť zbytočnej negatívnej pozornosti,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.
Upravené vlasy letia
Dokonale upravené vlasy sú pre 77 percent mladých ľudí ako ochranná prilba, ktorá im dodáva väčší pocit bezpečia. Až 61 percent opýtaných používa šampón na vlasy každý deň alebo niekoľkokrát za deň. Vyše 40 percent mladých ľudí používa každý deň aj prípravky pre úpravu vlasov. Paradoxne, chlapci s účesom experimentujú viac ako dievčatá.
„Prieskum ukázal, že zo stylingových prípravkov najčastejšie používajú gél alebo tužidlo na vlasy. Mladé dievčatá najradšej nosia dlhé, rozpustené a lesklé vlasy predstavujúce bezstarostnosť a ženskosť. Ich obľúbenou voľbou sú kondicionér či posilňujúce prostriedky,“ dodáva výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky.