Mileniáli každý mesiac kartou zaplatia tovar a služby v priemere za 190 eur. Za jedlo a zábavu dajú pritom viac ako polovicu svojho rozpočtu. Ukazuje to analýza UniCredit Bank z 20 tisíc platobných kariet vlastnených mladými Slovákmi a Čechmi vo veku 15 až 26 rokov.
Zďaleka najviac peňazí mladí Slováci minú na jedlo. Aj napriek tomu, že priemerná čiastka za túto položku je len 18 eur za platbu, celkovo tvoria výdavky za stravu štvrtinu mesačného rozpočtu priemerného mladého Slováka. Dominujú nákupy v supermarketoch. Keď mladí vyrazia za jedlom von, najčastejšie sa stretnú v niektorej z populárnych sietí fastfoodov. „Trend ale ukazuje posun od tradičných fastfoodov smerom ku kaviarenským sieťam alebo pri mladšej generácii predajniam typu Bubbletea,“ hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
Kino, šport a hry. Za zábavu minú 20 percent peňazí
Zábava tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia už len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry. „A rozhodne nešetria. Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur,“ potvrdzuje aktuálne trendy vo finančnom správaní Slovákov do 26 rokov Zuzana Ďuďáková.
Bližší pohľad na výdavky ukazuje aj ďalšie trendy v generácii mileniálov. Bavia sa najčastejšie online pomocou smartfónu, televíziu už dávno vystriedali sociálne siete od Facebooku po Snapchat. „Keď už vyrazia von, tak do kina, na nákupy oblečenia alebo s kamarátmi do fastfoodov,“ vysvetľuje Ďuďáková.
Za jeden nákup oblečenia dajú 30 eur
Práve nákupy oblečenia sú po jedle a zábave treťou najčastejšou položkou, za ktorú mladí neváhajú zaplatiť pomerne vysoké peniaze. Priemerný nákup tričiek, nohavíc alebo topánok podľa najnovších trendov má u slovenskej mládeže hodnotu až 30 eur.
Na druhej strane rebríčka stoja v rozpočte mladých ľudí položky ako zdravie, knihy alebo výdavky na vybavenie domácnosti. Okrem kníh, za ktoré podľa údajov Štatistického úradu mladí Slováci nezaplatia ani tisícku ročne, ide o výdavky, o ktoré sa namiesto nich ešte často postará niekto iný, či už rodičia alebo štát.
Analýza UniCredit Bank sa uskutočnila na údajoch z viac než 20 300 platobných kariet klientov banky z radov mladých Slovákov a Čechov vo veku od 15 do 26 rokov.