
Na Slovensku sa v rámci 58 značiek predáva viac ako 280 produktov so známkou Fairtrade, čo je spôsob obchodovania, ktorý zaručuje pracovníkom z rozvojových krajín spravodlivú odmenu za ich prácu.
„Najviac predávaným výrobkom je káva, jej predaje tvoria šesťdesiat percent celkových objemov výrobkov so známkou Fairtrade. V priebehu roku 2014 sa na Slovensku predalo celkom 33 ton certifikovanej fairtradovej kávy, v roku 2015 až 45 ton. Jedná sa o 35percentný nárast,“ uviedla Hana Chorváthová, riaditeľka spoločnosti Fairtrade Česko a Slovensko, ktorá sa zaoberá podporou predaja fairtradových produktov.
K najvýznamnejším zmenám na trhu patrilo minulý rok uvedenie nových značiek čokoládových výrobkov a príchod nových predajcov. U čokolády bol nárast z 2,3 tony predanej čokolády v roku 2014 na rekordných 21 ton v roku 2015.
Prvý raz sa minulý rok dostali na trh tiež výrobky s označením Fairtrade program pre kakao (Fairtrade cocoa programme), ktorý zjednodušuje spracovateľom podmienky pri výrobe čokolády a dáva družstvám farmárov nové obchodné príležitosti. Výrobky s týmto označením predstavovali v minulom roku až 60 percent celkového predaja čokolády. V nadväznosti na tento program prichádza v tomto roku Fairtrade program pre cukor (Fairtrade sugar programme).
Medzi obľúbené fairtradové výrobky patrí i čaj, ktorý v minulom roku tvoril 3,7 percenta celkových predajov. Zvyšok predajov tvorí ostatné potraviny, kam patrí predovšetkým cukor a výrobky z neho (napríklad džemy či zmrzliny), bavlna a kozmetika. Ako fairtrade sa na Slovensko predávajú i kakao, trstinový cukor, džúsy, vína, orechy, ryža, korenie, čerstvé ovocie a ďalšie.
Fairtradové výrobky sa dostanú aj do supermarketov

Označenie fairtradových výrobkov.
Na slovenskom trhu sa v súčasnosti predáva 58 značiek, čo predstavuje celkom 289 produktov. Je medzi nimi napríklad Tchibo Slovensko s 13 kaviarňami a e-shopom, Marks and Spencer, Tesco Store a Kaufland Slovenská republika s privátnymi značkami.
Medzi novinky patrí v tomto roku spoločnosť OMV Slovensko s fairtradovou kávou ponúkanou v rámci konceptu Viva Café na čerpacích staniciach a spoločnosť Unilever Slovenská republika, ktorá do reťazcov Billa a Tesco Stores dodáva zmrzliny Ben&Jerry´s.
K dlhodobým predajcom patrí spoločnosť Miko Káva, ktorá dodáva kávu a čaje Puro. Na Slovensku je zatiaľ jediný certifikovaný spracovateľ – pražiareň kávy Ten Senses, ktorá zároveň predáva svoje výroby pod značkou Samay Coffee.
Lepší život pre pracovníkov v rozvojových krajinách
Pestovatelia a remeselníci z rozvojových krajín v rámci fair trade dostávajú za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život. Medzi základné princípy fair trade patria férové obchodné podmienky, dodržovanie ľudských a pracovných práv, šetrnosť k životnému prostrediu a vyplácanie takzvaného fairtradového príplatku, ktorý družstvá farmárov investujú do projektov miestneho rozvoja. Fairtradový výrobok je možné rozpoznať podľa označenia ochrannou známkou FAIRTRADE® na obale.