
Na Slovensku sa znova otvorila debata o založení marketingového fondu, ktorý by propagoval slovenské potraviny. Ich podiel je v obchodoch necelých 40 percent, zatiaľ čo napríklad v Rakúsku až 85 percent.
„Ak máme zvýšiť percento podielu slovenských výrobkov v obchodoch, ktorý podľa minuloročného prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory predstavuje 39,9 percenta, musíme neodkladne a jednoznačne vytvoriť marketingový fond na propagáciu slovenských potravín,“ uviedla hovorkyňa komory Jana Holéciová. Komora prišla s návrhom na jeho vytvorenie už v minulom volebnom období, ale pre nezhody v oblasti financovania s bývalým vedením Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka sa ho nepodarilo vytvoriť.
Predseda komory Milan Semančík zdôrazňuje, že komora bude požadovať spolufinancovanie štátom. „Trváme na finančnej spoluúčastni štátu, ktorá by mala byť minimálne vo výške financií vložených zo strany povinných prispievateľov do marketingového fondu,“ uviedol Milan Semančík.
Okolité krajiny Slovensko podľa komory valcujú lacnými dovozovými výrobkami, krajiny západnej Európy si pritom svoje produkty chránia. „Nie je ničím nezvyčajným, keď štáty západnej Európy vykazujú 70 až 80percentný a Rakúsko dokonca až 85percentný podiel domácich výrobkov v obchodoch. Slovensko stojí na chvoste európskeho rebríčka,“ upozornila Jana Holéciová.
Od roku 1993 sa nepretržite zvyšuje pasívne saldo zahraničného obchodu s agropotravinárskymi výrobkami. To znamená, že hodnota vývozu je nižšia ako hodnota dovozu. V minulom roku dokonca padol rekord – Slovensko dosiahlo historicky najvyššie pasívne saldo na úrovni -1,096 miliárd eur. Ako upozorňuje poľnohospodárska a potravinárska komora, približne zo 60 percent dovážame aj tie výrobky, ktoré si Slovensko vedelo vyrobiť v minulosti samo.
Jörg Kaltenecker z rakúskej agentúry AMA-Marketing uviedol, že aj tamojší poľnohospodári sa obávali lacných produktov z väčších európskych krajín a zo sveta. „Rakúšania sa však rozhodli viac si ochrániť vlastný trh prostredníctvom silnej marketingovej podpory domácich potravín,“ predstavil rakúsky recept.
Z marketingového fondu by sa financovali aktivity, ako sú mediálne výstupy, propagácia v médiách, školenia či vzdelávanie, a to smerom k spotrebiteľovi, aby sa prostredníctvom masívnejšej reklamy dozvedel viac o slovenských potravinách. „Práve konečný spotrebiteľ, nie obchod, by mal totiž rozhodovať o tom, čo si v obchode kúpime,“ uzavrela Jana Holéciová.
Foto: Pravda