
Či sa na slovenskom trhu udržia hypermarkety Carrefour je stále otázne. Veritelia odmietli návrh reťazca, že im z celkovej dlžnej sumy 17,5 milóna eur zaplatí len tri percentá, teda približne 600 tisíc eur. Do prázdnych obchodov sa však už začal vracať tovar, hoci na podstatne zmenšenej ploche.
Spoločnosť Retail value stores, prevádzkujúca na Slovensku päť predajní Carrefour, musí predložiť veriteľom nový návrh. „Hlavnou požiadavkou je navýšenie troch percent,“ povedal investor Jozef Špirko, bývalý partner skupiny Penta, ktorý chce kedysi úspešný obchodný reťazec znovu postaviť na nohy. Veritelia podľa jeho slov nechcú spoločnosť poslať do konkurzu. „Myslím, že je v ich záujme, aby reťazec neskončil,“ citoval Jozefa Špirka spravodajský server Aktuality.sk.
„Pokiaľ sa dlžník dostane do konkurzu, veritelia budú uspokojení minimálne alebo vôbec. Ak Carrefour zmizne, trh sa bude monopolizovať a aj pre spotrebiteľa je lepšie, keď má viac možností. Pán Špirko sa navyše prezentuje tak, že mu naozaj záleží na reštarte spoločnosti,“ povedal Martin Manina z advokátskej kancelárie JUDr. Michal Krnáč, ktorá zastupuje veriteľa spoločnosť Kofola.
Jediný majetok, ktorý podľa jeho vyjadrenia firma má, je nehnuteľnosť v Žiline a licencia na značku Carrefour. „Preto nás napadlo, či by sa licencia dala prevedením na inú osobu speňažiť. To však licenčná zmluva neumožňuje,“ vysvetlil Martin Manina. Ďalšími možnosťami sú pôžičky od banky Sberbank alebo módnej firmy Ozeta.
Spoločnosť má dva týždne, aby prišla s novým plánom, ktorý potom znovu prejedná veriteľský výbor. V ňom sú najväčší veritelia Pivovary Topvar, Mäsokombinát Polička, Kofola, Berto a Unilever.
Do obchodov sa vracia tovar
Predajne Carrefouru sa už znova začali plniť tovarom, hoci ešte na jar zívali prázdnotou. Dodávatelia si z nich dokonca brali tovar späť. Vlastník obchodov im dlhodobo neplatil faktúry. Ako prvá sa vzchopila prevádzka v bratislavskom nákupnom centre Polus, tovar sa však vrátil do podstatne zmenšeného priestoru. Menšiu predajnú plochu okolo štyritisíc štvorcových metrov by mali mať aj ostatné predajne Carrefouru: ešte jedna bratislavská, košická, trnavská a žilinská.
Prvý Carrefour bol na Slovensku otvorený v roku 1998 v obchodnom centre Danubia v Bratislave. Pred desiatimi rokmi mal spoločnosť odkúpiť konkurenčný britský reťazec Tesco, Protimonopolný úrad to však zamietol.