
Do regionálnych obchodných centier síce vlani prišlo o štyri percentá menej návštevníkov, ale zato v nich nechali viac peňazí. Obrat sa nákupným centrám medziročne zvýšil v prepočte na jedného zákazníka o trinásť percent.
V Indexe nákupných centier, ktorý pripravila realitno-poradenská spoločnsť CBRE Slovensko, sa hodnotilo desať regionálnych obchodných centier. Minulý rok do nich prišlo 31,7 milióna zákazníkov, čo bol medziročne pokles o štyri percentá. Zníženú návštevnosť pociťovali celý minulý rok. Platilo však, že najhorším obdobím boli letné mesiace, najlepším zasa predvianočné obdobie. „Nižšia návštevnosť tiež poukazuje na zmenu správania zákazníkov z impulzívneho na cielené. Lepšia dostupnosť informácií a možnosť porovnania cien produktov on-line znižujú frekvenciu a čas strávený v nákupných centrách,“ vysvetlil Peter Pohanka, ktorý v CBRE Slovensko riadi segment nehnuteľností v maloobchode.
Za vyšším obratom stojí lepšia ekonomická situácia ľudí
Zatiaľ čo návštevnosť nákupným centrám klesala, tržby mali opačný trend a vzrástli o trinásť percent. V roku 2014 bol obrat na tisíc zákazníkov 5 690 eur, vlani to už bolo 6 470 eur. V prepočte na meter štvorcový prenajatej plochy ročne tvoril zisk 2 080 eur, čo je medziročný nárast o 2,4 percenta.
Autori štúdie si to vysvetľujú lepšiacou sa ekonomickou situáciou v slovenských regiónoch. „Zvýšená ochota zákazníkov viac míňať je založená na pozitívnych trendoch v ekonomike, najmä na zvyšovaní miezd, poklese nezamestnanosti a tiež priaznivých úverových podmienkach,“ povedal Peter Pohanka.
Najziskovejšou kategóriou bol v nákupných centrách Komfort, do ktorého patria parfumérie, predajne šperkov, trafiky či kvetinárstva. Medziročne najviac rástli kategórie Bývanie (spotrebná elektronika, domáce spotrebiče, kuchyne) a Jedlo (reštaurácie, fast food, kaviarne). Polovicu celého obratu regionálnych centier tvorí Móda (oblečenie a obuv). Je to dané aj tým, že táto kategória zaberá viac ako polovicu celkového priestoru v nákupných centrách.
Budúcnosť je v reštauráciach či kaviarňach
Aká bude najbližšia budúcnosť nákupných centier? Experti sa zhodujú, že ak chcú uspieť, musia sa viac orientovať na ponuku jedla a nápojov. Prieskum CBRE vo svetových nákupných centrách ukázal, že až dve tretiny návštevníkov chodí okrem obchodov aj do reštaurácií či kaviarní. Predpovedá sa, že v priebehu najbližších rokov sa podiel reštauračných a občerstvovacích služieb zvýši v nákupných centrách zo súčasných asi piatich percent až na štvrtinu celkovej plochy.
Na foto: Atrium Optima Košice