Martin Polák stojí na čele slovenskej siete predajní 1. day od roku 2011. Pod jeho taktovkou došlo k zásadným zmenám, z pultových predajní sa stali samoobsluhy. V prevádzkach 1. day sa kladie dôraz na pridanú hodnotu v podobe služieb a šírky sortimentu. Martin Polák to považuje za najväčší bonus pre zákazníka.
Spoločnosť 1. day prevádzkuje 60 špecializovaných predajní v Košickom, Prešovskom, Banskobystrickom a Bratislavskom kraji. Široký sortiment zahŕňa hlavne alkoholické a nealkoholické nápoje, kvalitné cukrovinky, tabakové výrobky, ale aj rôzne služby ako napríklad prípravu darčekových košov. Zákazníci pri pohľade do regálov neraz nakupujú impulzívne. „Prinášame pohodlný nákup a chceme byť k dispozícii sedem dní v týždni a 363 dní v roku,“ konštatuje Martin Polák.
Ako vznikla myšlienka vytvoriť sieť predajní 1. day?
Nápad vznikol spontánne. Ľudia potrebovali nakúpiť rýchlo, niečo zaujímavé a kvalitné a za prijateľnú cenu. Z toho vznikol zámer vybudovať koncept predaja alkoholických a nealkoholických nápojov, cukroviniek a tabakových výrobkov s dôrazom na sortiment, ktorý nie je bežne dostupný. Na začiatku plán zahŕňal Prešovský a Košický kraj. V tom čase boli malé predajne so zameraním na široký sortiment dostupné len výnimočne. Začiatkom roku 2009 vzniklo prvých osem pultových predajní s peknými presklenými vitrínami.
Čo sa zmenilo vaším príchodom?
Po mojom príchode v roku 2011 sme zmenili koncept, pojali sme ho samoobslužne. Uľahčili sme zákazníkovi nákup tým, že sme mu otvorili cestu k tovaru. Vďaka tomu sa nám zväčšila možnosť prezentácie, keďže pultový predaj má svoje obmedzenia. Na druhej strane zákazník má väčšiu voľnosť pri výbere tovaru.
Rekonštrukcia predajní má nepochybne svoje výhody. Aká je podľa vás tá najväčšia?
Rekonštrukciou predajne vieme pre zákazníka zdokonaliť to, čo má rád a navyše priniesť nové trendy v prezentácii výrobkov a služieb. Ak to situácia vyžaduje, je možné radikálne zmeniť imidž, respektíve obsahovo zmeniť predajňu ako takú. Z môjho pohľadu rekonštrukcia v rozumných intervaloch a v optimálnom rozsahu má pozitívny prínos pre zákazníka. Takúto zmenu sme dosiahli práve transformáciou predajní na samoobslužný systém predaja. Veľkú výhodu vidím v priamom kontakte medzi zákazníkom a predajcom. Pult predstavoval istú bariéru, ktorú sme odstránili. Komunikácia tak môže prebiehať tvárou v tvár priamo pri tovare, o ktorý má zákazník záujem. Kupujúci tak vníma celú plochu predaja od podlahy až po strop.
Máte dobré skúsenosti s personálom? Je podľa vás nejaký rozdiel medzi východom a západom krajiny?
Skúsenosti s personálom sú rôzne, môžem však skonštatovať, že pozitíva prevyšujú. Ak k tomu pridáme správny tím, úspech je na dosah. Rozdiely medzi východom a západom krajiny kopírujú rozdielnosti odzrkadľujúce dopyt a ponuku vo všetkých smeroch. Tajomstvo úspechu spočíva v tom, koho postavíte za pult. Máme personál, ktorý je spolu s nami od začiatku budovania siete. Klobúk dole pred vernosťou niektorých zamestnancov. S takýmito ľuďmi sa spolupracuje veľmi dobre a sme im za to vďační.
Školíte svoj personál?
Personál je dôležitý pre každý typ kamennej predajne, no profesionálne zaškolený tím v kombinácii so stopercentnými službami je to, čo robí zákazníka spokojného a nás úspešných. Snažíme sa, aby každý náš predajca spĺňal tieto kritériá. Tomu podriaďujeme všetky procesy v spoločnosti, ktoré pravidelne zdokonaľujeme.
Predajne 1. day nie sú rozlohou veľké, no aj napriek tomu sa vám darí pritiahnuť zákazníkov.
Malé, ale zato ľahko dostupné so širokým sortimentom a s pridanou hodnotou vo forme kvalitných služieb. To je to, čím priťahujeme zákazníkov. Nákup, ktorý trvá päť minút, to je ďalší rozhodujúci faktor, pre ktorý nás zákazníci vyhľadávajú. Chceme, aby nás zákazníci vnímali prostredníctvom týchto kritérií, no nevyhneme sa ani cenovým porovnaniam. Preto cenovú politiku citlivo regulujeme v závislosti od vývoja cien na trhu.
Aké služby ponúkate?
Od dobíjania kreditu na mobil, platieb poštových poukážok a iných finančných služieb prispievame k zvyšovaniu komfortu zákazníka. Jednou zo služieb, ktoré majú svoju tradíciu, je vyskladanie darčekových košov. Keď spojíme fantáziu zákazníka so skúsenosťami personálu, darček k rôznym spoločenským udalostiam je na svete. Na prekvapenie zákazníka aj cena je veľakrát viac ako prijateľná, všetko záleží od náročnosti zákazníka, respektíve obdarovaného.
Okrem týchto služieb ponúkate napríklad aj kávu so sebou. Čo alkohol, môžu si ho zákazníci u vás naliať?
Áno, káva so sebou je ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje hlavne tých, ktorí majú stále menej času. Javí sa to ako ďalší fenomén predaja a budovania vzťahu so zákazníkom. Samoobslužný systém predaja s možnosťou naliať si pohárik? To necháme na zariadenia na to prispôsobené.
Aké máte plány do budúcnosti?
Vzhľadom na to, že naša spoločnosť je ešte mladá, no rýchlo sa rozvíjajúca, máme pred sebou veľmi náročné obdobie. Verím, že sa nám úspešne podarí skĺbiť dynamický rozvoj a zároveň udržať krok s modernizáciou trhu vo všetkých oblastiach. Som rád, že môžem byť súčasťou skvelého tímu a spolu s ním budovať na Slovensku značku kvality a pohodlného nákupu.
Posilňujete nejako vernosť svojich zákazníkov?
Tešíme sa z toho, že máme verných zákazníkov, zároveň aj držiteľov klubovej karty. Momentálne pripravujeme celkovú modernizáciu kartového systému. Veríme, že to znova prinesie pozitíva pre našich verných ale aj nových zákazníkov.
Obchodníci hovoria, že bez letákov sa nedá prežiť na slovenskom trhu. Máte aj vy letáky?
Máme ich každý mesiac. Inzerujeme prostredníctvom regionálnych novín, alebo priamou distribúciou do domácností. Zákazník zároveň má túto formu propagácie dostupnú priamo na predajni.
Chystáte sa otvárať ďalšie predajne?
Ako každý úspešný koncept, aj ten náš chceme naďalej rozvíjať a zlepšiť dostupnosť zákazníkom v ďalších lokalitách.
V ostatnom čase sa čoraz viac diskutuje o budúcnosti hyper a supermarketov na Slovensku. Vnímate aj vy rastúcu popularitu menších predajní?
Ja osobne pozitívne vnímam návrat malých špecializovaných predajní s vysokým komfortom služieb, kvality a sortimentu. Požiadavky zákazníka a vývoj trhu nás budú i naďalej ovplyvňovať, a preto je predčasné dnes povedať, nakoľko bude populárny náš typ obchodu. Verím, že svojou profesionalitou a vysokým štandardom prispejeme k zvyšovaniu popularity nakupovania v tomto segmente.
Je niečo čo vás prekvapilo v slovenskom maloobchode?
Veľakrát prehnaná orientácia na cenu na úkor kvality. To pokladám za dosť negatívne a škodlivé ako pre zákazníka tak aj pre samotný obchod. Je treba podotknúť, že pribúda počet zákazníkov vyhľadávajúcich kvalitu a služby za dostupné ceny.
A čo šikovný telefón?
Pre niekoho utrpenie, pre iného efektívny pracovný nástroj. Nech si už o najpoužívanejšom technologickom prostriedku myslíte čokoľvek, len máločo dokáže vystihnúť osobnosť jeho majiteľa viac než práve smartfón.
Používané aplikácie?
Využíva všetky dôležité aplikácie ako What’sUp, Booking, Hopin, správy, navigáciu, mapy, webový prehliadač, Youtube, bankové aplikácie.
Frekvencia využívania?
V noci sa snaží mobil nepoužívať, ale telefón používa denne.
Sociálne siete?
Používa facebook, twitter, instagram, najmä kvôli kontrole dvoch dcér.
Fotografovanie?
Fotí čokoľvek: deti, rodinu, psa, ale aj konkurenčné obchody.
Playlist a obľúbené skladby?
Obľubuje rock a heavy metal, kapely AC/DC, Faith No More, Russkaja.
Závislosť od mobilu?
Podľa jeho slov každý, kto používa mobil pri práci, je tak trochu závislý.
Veronika Mišíková, veronika.misikova@atoz.sk
Rozhovor nájdete aj v rubrike Stretnutie v časopise TaPmag (Tovar&Predaj) v čísle 7-8/2016.