
Ľadová pochúťka sa v lete predáva takmer sama, ale netreba zabúdať na správne vystavenie a usporiadanie výrobkov.
Distribučné kanály tejto kategórie sa príliš nemenia. Podiel medzinárodných reťazcov a lokálnych sietí stále rastie na úkor nezávislého trhu. Výrobcovia sa pritom zhodujú v tom, že na tradičnom trhu je najdôležitejšie podporiť predaj priamo v obchode. „Netreba zabúdať na to, že nákup zmrzliny je predovšetkým impulzívnym aktom, takže úspešný predajca by sa mal sústrediť na maximálnu podporu priamo v mieste predaja, napríklad pomocou reklamného stojanu, vyveseného cenníka, viditeľne umiestnenej mrazničky a podobne,“ radí Zuzana Travencová, špecialistka pre výživu, zdravie a vyvážený životný štýl spoločnosti Nestlé Slovensko. Pritom záleží aj na prehľadnom umiestnení produktov v mrazničkách a správnom a zrozumiteľnom označení cenoviek. „Najmä v prípade akcií je vhodné cenu označiť priamo na mraziacom boxe, to spotrebiteľov najviac ovplyvní,“ myslí si Hana Peabody, obchodná manažérka spoločnosti J.A.D. Food.
Nepodceňujte dobrú vizibilitu a usporiadanosť
„Každý obchodník by mal požadovať od svojho dodávateľa zmrzlinových výrobkov pomocný reklamný materiál, ktorý mu zabezpečí podporu predaja. Dodávateľ okrem toho dokáže zvýšiť aj vizibilitu celej prevádzky, napríklad potlačou výkladu, vonkajšími „A“ banermi, výstrčkami, zástavkami a podobne. Celková vizibilita predávaného sortimentu je veľmi dôležitá aj pre zákazníka, aby sa vedel dobre orientovať v ponúkaných výrobkoch, lebo neraz sa stáva, že produkty nie sú v mraziacich boxoch správne usporiadené a zákazník si nevie vybrať a priradiť výrobku správnu cenu,“ potvrdzujú nedostatky vládnuce na zmrzlinovom trhu aj skúsenosti Petra Hložku, vedúceho nákupného oddelenia spoločnosti Bidvest Slovakia. Tiež apeluje na vhodné vystavenie mraziaceho zariadenia. „U najväčších obchodníkov sú tieto mraziace boxy umiestnené priamo v pokladničných zónach,“ vysvetľuje.
Populárne sú zmrzliny s väčším podielom ovocia
Aj do budúcnosti môžeme očakávať rastúci trend zmrzlín vyrábaných z kvalitných surovín, s vysokým podielom ovocia a zrejme aj smotany, pričom ani v tejto kategórií nemôžeme vylúčiť posun k zdravším a menej kalorickým produktom. Napokon, aj zmrzliny, ktoré sa na trhu už osvedčili podčiarkujú tento smer. Ide o nearomatizované nanuky či drene, pri ktorých rozhoduje kvalita surovín. Príkladom môže byť v Česku stále veľmi populárny nanuk Mrož od výrobcu Prima. Zatiaľ čo v zahraničí majú prednosť ľahšie točené zmrzliny, český a slovenský trh len pomaly upúšťa od klasiky akou sú čokoláda, vanilka a jahoda. No keďže v kategórii zmrzlín sa fantázii nekladú žiadne medze, pokiaľ ide o nové príchute, spotrebitelia sa časom osmelia a začnú ich objavovať.
Frekvencia konzumácie malého balenia zmrzliny a zmrzliny na drievku (v % obyvateľov, ktorí udávajú, že ju za posledných 12 mesiacov konzumovali):
2x týždenne a viac 3,5
1x týždenne 7,3
2 – 3x mesačne 13,7
1x mesačne a menej často 21,7
Neuvedené 0,8
Ani raz 53
Zdroj: Median SK, MML-TGI, 4.+1./2016
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Ďalšie dáta k téme zmrzlina nájdete aj v rubrike CatScan v časopise Tovar&Predaj v čísle 7 – 8/2016.