
Presvedčenie, že hlavnou motiváciou k nákupom cez internet je lepšia cena či úspora času a v kamenných predajnich sa zase nakupuje kvôli možnosti tovar si vyskúšať a hneď aj odniesť, tak celkom neplatí.
Dokazuje to výskum agentúry GfK pod názvom FutureBuy. 23 000 zákazníkov z celého sveta sa pýtali, kedy sa naposledy rozhodovali, či si niečo kúpia cez internet alebo v obchode. Potom mali uviesť, čo rozhodlo o kúpe jedným alebo druhým spôsobom.
K najdôležitejším faktorom, ktoré podľa slov spotrebiteľov rozhodli o tom, že radšej nakúpia cez internet a nie v obchode, patria: úspora peňazí (tento faktor je pre 55 percent jasne na prvom mieste), ľahký nákup (28 percent), lepší výber tovaru (26 percent) a rýchlejší nákup (25 percent). Jeden z piatich nakupujúcich (21 percent) uviedol, že na internete získa lepšie informácie. Rovnako pätina ľudí dala ako hlavný dôvod, že cez internet už bežne nakupuje.
Nákup online alebo offline? Veľké rozdiely nie sú
Štyri z týchto faktorov sa však objavujú aj medzi piatimi dôvodmi, ktoré vedú k rozhodnutiu nakupovať v bežnom obchode. Hlavnou motiváciou je pre spotrebiteľov to, že si produkty pred nákupom môžu pozrieť a ohmatať (51 percent). To je v porovnaní s internetom samozrejme rozdiel.
Tretina nakupujúcich však vyhlásila, že sa rozhodli pre nákup v obchode preto, že nakupovanie je tam ľahšie. Ďalším dôvodom bola možnosť jednoduchšieho vrátenia tovaru (29 percent), potom nasleduje skutočnosť, že spotrebiteľ tam bežne nakupuje (28 percent). Lepšie informácie a úspora peňazí mali rovnako 22 percent.
Ide o toho istého zákazníka
James Llewellyn, riaditeľ oddelenia pre výskum zákazníkov, hovorí: „Faktory motivujúce spotrebiteľa k fyzickým nákupom oproti nákupom cez internet sa od seba nelíšia natoľko, ako by sme mohli predpokladať. Nedá sa odporúčať jedno alebo druhé.“
Ak má byť maloobchod podľa neho v budúcnosti úspešný, musí vytvoriť medzi nakupovaním online a offline súlad a nie zdôrazňovať ich rozdielnosť. „Nakoniec ide o tých istých zákazníkov, ktorí sa snažia uspokojiť svoje potreby pomocou produktov a služieb. V budúcnosti sa bude o internetovom a tradičnom nakupovaní debatovať menej a znovu bude potrebné sa zamerať na zásadné veci, ako je výber, cena, pohodlie a zážitok a rovnako na to, ako splniť a prekonať očakávania zákazníka, nech nakupuje akokoľvek,“ dodal James Llewellyn.