Minimálne raz do týždňa zavíta do nákupných centier 48 percent Slovákov. Vyplýva to zo štúdie LifeStyle 2015, ktorú pripravila agentúra TNS Slovakia. Oproti roku 2013 je to nárast skoro o desatinu. Nákupné centrá niekedy navštívili už takmer všetci Slováci (93 percent).
Nakupovanie považujú za obľúbenú voľnočasovú aktivitu približne dve pätiny (39 percent) obyvateľov Slovenska, hlavne ženy a mladí ľudia do tridsať rokov. Rovnaký podiel (39 percent) Slovákov chodí do nákupných centier bez predchádzajúceho zámeru a nakupuje spontánne.
„Zvýšená návštevnosť nákupných centier nesúvisí iba so samotnými nákupom. Pre mnohých Slovákov je návšteva nákupného centra spôsobom využitia voľného času v príjemnom prostredí alebo spojenia príjemného s užitočným. Ľudia tam chodia do reštaurácií, kaviarní či do kina, využívajú atrakcie pre deti,“ hovorí Vladimíra Bunčáková zo spoločnosti TNS Slovakia.
Dôležitým faktorom je podľa nej aj vybavenosť centra potrebnými službami – banky, pošta, mobilný operátor, lekáreň, prípadne čistiareň. Slováci tiež oceňujú príjemné prostredie, klimatizované priestory a neobmedzený prístup na internet.
Na spotrebiteľov striehne v nákupných centrách aj veľké množstvo zliav a akcií. Polovica (49 percent) Slovákov si myslí, že všetky zľavy sú len „hra“ a tovar v akcii v skutočnosti nie je cenovo výhodný. Napriek tomu mnohých takáto hra baví – dve pätiny (41 percent) nakupujú zľavnený tovar, aj keď ho momentálne nepotrebujú. Dve tretiny (66 percent) ľudí síce akcie vopred nevyhľadávajú, ale v obchode ich pri rozhodovaní sa o kúpe zvažujú. No a štvrtina (26 percent) ľudí sa domnieva, že tovar, ktorý je v akcii, stráca záruku kvality.
Prieskum LifeStyle 2015 sa realizoval začiatkom minulého roku na reprezentatívnej vzorke 4 533 respondentov vo veku 15 až 65 rokov.