Najväčšiemu záujmu sa pivo teší s príchodom letných mesiacov a s trochou nadsádzky by sa dalo povedať, že len málokto si vie predstaviť horúci letný deň bez dobre vychladenej dvanástky.
Aj keď sa kategórii piva štandardne dobre darí na našom trhu, netreba, ako sa hovorí „zaspať na vavrínoch“ a pivovary si to dobre uvedomujú. Rozširuje sa skupina konzumentov, ktorí vyhľadávajú rôzne inovácie, pivné špeciality, nové chute piva či rôzne „vychytávky“. Práve pre túto skupinu konzumentov prinášajú inovácie, pivné špeciality či limitované edície. Pivovary Topvar sa v uplynulom období zamerali nielen na súčasných milovníkov piva, ale začali oslovovať aj nové skupiny spotrebiteľov, mužov aj ženy. „Na trh prinášame okrem tradičných obľúbených ležiakov aj nové príchute, obaly, špeciálne balenia či limitované edície,“ horoví Roman Trebatický. Do nových šiat sa prezlieklo pivo Corgoň od spoločnosti Heineken Slovensko. Jedna z najsilnejších značiek na slovenskom pivnom trhu mení dizajn svojich obalov po siedmich rokoch, pričom hlavnými cieľmi redizajnu je zmodernizovať a zatraktívniť ho pre mladších konzumentov.
Nové trendy rozšíria skupinu pivných špecialít
Tomáš Pluháček je presvedčený, že pivný trh bol dlhodobo veľmi konzervatívny, ale za ostatných pár rokov sa veľmi zmenil. Spotrebitelia čoraz viac prechádzajú z „desiatky na jedenástku“ a priestor dostávajú rôzne pivné produkty. Pivo je na najlepšej ceste si aj naďalej udržiavať svoj podiel na trhu v spolupráci s už spomínanými trendmi, ktoré budú v najbližších rokoch pokračovať. Roman Trebatický predpokladá ďalšiu dynamizáciu trhu a nárast počtu produktov v jednotlivých kategóriách ako aj nárast samotných kategórií (nové kategórie ako cider, ale, IPA, stout….). To sa odrazí v regáloch a spôsoboch vystavenia pivnej sekcie, aby sa jednotlivé značky odlíšili od konkurencie a zaujali spotrebiteľa. „Budúcnosťou sú jednoznačne pivné špeciály a chuťová rôznorodosť v segmente piva, veľký potenciál naďalej predstavujú radlery,“ uzatvára Hana Šimková.
Od apríla do augusta promuje pivo v televízii najviac
Výdavky na reklamu piva rastú, čo potvrdzuje aj porovnanie prvých troch kvartálov 2015 s rovnakým obdobím minulého roka. Medziročný nárast výdavkov v kategórii pivo je viac ako deväť percent, hovoria údaje spoločnosti TNS Slovakia. Uplynulé leto prinieslo vlnu horúčav a s ním aj vlnu reklám propagujúcich osviežujúce nápoje. Počas prvých deviatich mesiacov minulého roka minuli pivovary na propagáciu pivných produktov (pivo, nealkoholické pivo, miešané pivné nápoje – radlery, cider) viac ako 12,5 miliónov eur. Tento údaj vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy. V roku 2015 malo reklamu v slovenských médiách 30 značiek obľúbeného zlatého moku. Tradičnému mediamixu kraľuje televízia s 83 % podielom, nasledovaná je OOH reklamou s 12 percentami. Reklama v ostatných mediatypoch (noviny, časopisy a rádio) sa pohybuje v rozmedzí 1,3 – 1,9 %, čo je zanedbateľný podiel na mediamixe.
Aj zlatého moku sa dotkol trend zdravého životnému štýlu
Dôležitú úlohu pri rozhodovaní o nákupe hrá aj naďalej porovnanie, kvalita verzus cena, čo je kľúčom pri akceptácii značiek na trhu. Pretrváva záujem spotrebiteľov o ležiaky a pokračuje aj obľuba vysoko kvalitných prémiových značiek. Novinkou je pozornosť, ktorú venujú spotrebitelia zdravému životnému štýlu aj v tejto oblasti. „Zaznamenávame záujem o zloženie produktov, ktoré súvisí so zameraním na zdravý životný štýl. Na túto zmenu sme reagovali ako prví tým, že na internete uvádzame nutričné hodnoty a zloženie všetkých našich produktov,“ hovorí Roman Trebatický, obchodný riaditeľ off- trade Pivovarov Topvar. Nutričné hodnoty postupne uvádzajú aj priamo na obaloch produktov.
Viac o téme nájdete v časopise Tovar&Predaj 5 – 6 /2016 v rubrike CatScan.