
Paul Pauls, generálny riaditeľ spoločnosti Kaufland Slovenská republika, v rozhovore pre časopis TaPmag opísal, ako si predstavuje budúcnosť predaja spojenú s výdobytkami techniky. Smartfón s nákupným zoznamom napojený na vozík, tunelový skener pri pokladni či bezhotovostné platenie.
Vidíte takéto niečo ako budúcnosť Kauflandu v priebehu najbližších rokov?
Toto je ďaleká vízia. V Nemecku už jednu takú filiálku máme. Ale iba jednu a je neskutočne inovatívna. Kým by sme takýto systém dokázali zaviesť do všetkých filiálok, trvalo by to veľmi dlho.
Kaufland v Nemecku sa chystá od budúceho roka na predaj potravín on-line.
To je pravda, ale zatiaľ ho budú tiež testovať len v rámci pilotného projektu v Berlíne. Až po analýzach a testoch sa ukáže, či budeme tento predaj rozširovať aj ďalej.
Čo hovoríte na tunajšie podnikateľské prostredie z hľadiska legislatívy?
Podmienky na podnikanie na Slovensku sú veľmi tvrdé. Nepoznám žiadnu krajinu s takou prísnou kontrolou potravín. Ťažko sa s tým pracuje. Pokuty, ktoré nám hrozia, sú veľmi vysoké a peniaze, ktoré musíme zaplatiť, potom chýbajú pri investovaní. To vedie aj k zostrenému konkurenčnému boju. Aj na pokuty si musíme zarobiť peniaze, a to sa dá najjednoduchšie dosiahnuť tak, že získate obraty konkurenta. Podľa môjho vlastného odhadu firmy, ktoré majú málo vlastného kapitálu, budú mať veľmi ťažkú budúcnosť. Na druhej strane kontroly považujem za dôležité a dobré, ale mali by mať rozumný pomer k tomu čo kontrolujú.
Na začiatku tohto kalendárneho roka začala platiť znížená DPH na základné potraviny a Kaufland prišiel proaktívne s tým, že tovar s novými cenami ponúkol už koncom decembra 2015.
Minulý rok sme oslavovali pätnáste výročie na slovenskom trhu, a preto sme chceli priniesť niečo mimoriadne, čím sme sa chceli poďakovať zákazníkom. Zníženie DPH sme privítali. Neboli sme prví, ale boli sme jedným z prvých reťazcov, ktoré priniesli zníženie skôr. No podobné veci sme bežne robili aj predtým. Ak môžeme mať nejaký pozitívny efekt na ceny, snažíme sa ho čo najskôr uviesť do praxe, aby z toho zákazník mohol profitovať.
Viete si predstaviť, že by sa zoznam potravín rozšíril?
Neviem to posúdiť. Je otázne, či by to niečo prinieslo. U nás v Kauflande ide približne o 670 výrobkov, čo nie je málo.
Horúcou témou sú slovenské potraviny a kampaň Kauflandu s názvom Z lásky k Slovensku.
My sa vidíme ako slovenská firma. Hospodársky sa nám vedie tak, že na slovenskom trhu môžeme fungovať samostatne, sami sa financujeme, platíme tu dane. Aj keď ja ako šéf prichádzam z Nemecka, sme slovenská firma, sme Slováci. Podľa oficiálnej metodiky, ktorá platí zo zákona, predávame 54 percent slovenských výrobkov, keďže ide o pomer na obrate. Ale opýtam sa vás, čo je slovenský výrobok? O tom by sme mohli diskutovať hodiny.
Koho považujete za konkurenciu na Slovensku?
Ako konkurenta musíte vidieť každého, kto predáva potraviny. Všetci bojujeme o zákazníka. Diskontér, hypermarket alebo supermarket, to je jedno. Aj konkurenti robia dobré veci, z ktorých sa môžete poučiť. Napríklad taká zóna na dopekanie pečiva v Lidli je výborná. Niektoré výrobky som ochutnal a veľmi mi chutili.
Akú máte skúsenosť s kvalifikovaným personálom?
Sú mestá, ktoré patria medzi dlhodobo problematické z pohľadu získavania pracovnej sily do našich prevádzok. Ide o Bratislavu, Martin, Nitru, Prešov, Nové Mesto nad Váhom, Košice.
Okrem toho, nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily v maloobchode je všeobecným problémom už niekoľko rokov. V spomenutých mestách sme nadviazali spoluprácu s odbornými školami. Budeme si vychovávať žiakov v odboroch obchodný pracovník, predavač a pracovník marketingu, a to na základe nových osnov, ktoré sme pre duálne vzdelávanie zostavili tak, aby vyhovovali potrebám praxe. Odborné duálne vzdelávanie je pre nás príležitosťou efektívne si vychovávať našich budúcich kolegov už od prvého ročníka strednej školy a zachovať tak kontinuitu v odborných profesiách. Našim dlhodobým cieľom je mať správnych ľudí na správnom mieste.
Ďalšie názory Paula Paulsa nájdete v čísle máj – jún.
Veronika Mišíková, veronika.misikova@atoz.sk