
Bezhotovostné a bezkontaktné nákupy možno nahradia tradičné systémy platenia.
Prax ukazuje, že úspech obchodníkov často závisí od toho, či je nákup pre spotrebiteľov príjemný a jednoduchý. Amazon revolučným spôsobom zmenil nakupovanie objednávkami na jedno kliknutie. Ďalšie obchodné modely tradičný spôsob platenia ruší úplne. Príkladom môžu byť napríklad iTunes, Booking.com či spoločnosť Uber, kde sa všetky platobné údaje prednastavia na samom začiatku, pred prvým spustením aplikácie. Ta se previaže s klientovou platobnou kartou a následné platby za využité služby už sa odčítajú automaticky.
Zaujímavou novinkou sú tiež aplikácie obchodníkov v oblasti rychlého občerstvenia. Napríklad kaviarne Starbucks generují viac ako pätinu obratu prostredníctvom aplikácie, ktorá zákazníkom umožňuje vybaviť objednávku vopred, preskočiť frontu a ešte získať vernostné body. Platba je tak znovu neviditeľná.
Platiť sa dá aj chytrými hodinkami
Jednoduché platby slávia úspech i v doprave. Klasické cestovné lístky a kupóny stále častejšie nahradzujú bezkontaktné platobné karty, prípadne chytré hodinky alebo bezkontaktné platobné nálepky, ktoré dokážu automaticky vyrátať najvýhodnejší tarif. Cestující sa tak nemusí o nič starať, jednoducho zaplatí pípnutím a cestujú. V praxi toto riešenie už nejakú dobu veľmi úspešne funguje v Londýne.
„Nákupy sa z kamenných obchodov stále viac presúvajú do online prostredia, kde musí byť nakupovanie čo najjednoduchšie. Dá sa tak napríklad očakávať, že v blízkej budúcnosti bude platbu v e-shope možné urobiť automaticky cez elektronické peňaženky alebo aplikácie v telefóne poskytnuté bankami,“ hovorí Marcel Gajdoš, regionálny manažér asociácie Visa Europe pre Českú republiku a Slovensko.
Platenie musí byť jednoduché
Boom nových technológií prináša prevratné zmeny v taktike obchodníkov a dostáva sa i do nových trendov v správaní sa zákazníkov. Princíp maximálneho zjednodušenia funguje a zdá sa, že budúcnosť bude patriť výhradne bezhotovostným platbám. Veľké úspechy v tejto oblasti slávi Škandinávia, ale i iné krajiny. Napríklad vo Veľkej Británii nedávno reťazec supermarketov Waitrose upravil jednu zo svojich pobočiek tak, že prijíma len bezhotovostné platby. I tak si tradičné obchodné modely zatiaľ udržujú dominantné postavenie.
„V maloobchode sa dá dnes v oblasti obsluhy a formy predaja veľmi ťažko definovať niečo, čo by sa dalo označiť ako všeobecne platná norma. Existuje iba stále sa rozrastajúci počet predajných možností a zákazníckych prístupov – tradičných i celkom nových. A to je dobre, pretože si zákazník vždy môže vybrať to, čo mu najviac vyhovuje,“ konštatuje Marcel Gajdoš.
Zatiaľčo niekde najlepšie fungujú moderné neviditeľné platby, inde sa uplatňujú tradičné modely. Rastúca obľuba nových technológií je ale zjavná.